Vertrouwenspersonen

Agnes Scholten
06 – 10 95 36 73
agnesgm@xs4all.nl

Een tijd geleden ben ik gevraagd om na te denken of ik bij Orion vertrouwenspersoon zou willen zijn.

Mijn antwoord daarop is ja en wel omdat het mij een goed zaak lijkt dat elke vereniging of organisatie heeft gezorgd dat wanneer er een onveilige situatie is ontstaan om welke reden dan ook dat er dan iemand is die mee kan denken en overleggen wat te doen.

Ik ben 72 jaar en al enkele jaren met pensioen. Voorheen heb ik eerst in het ziekenhuis gewerkt als verpleegkundige, hierna 35 jaar in de Geestelijke gezondheidszorg als sociaalpsychiatrisch verpleegkundige/relatietherapeut/manager.

Het werken in de GGZ heb ik altijd als plezierig en zinvol ervaren. De mensen/patiënten kwamen met veel verdrietige en moeilijke problemen in hun leven. Hun vertrouwen in mij als mens/hulpverlener was een groot goed voor mij. Ik mocht even meereizen in en met hun leven.

Naast het werk had en heb ik een gezin samen met mijn man. De drie kinderen zijn al lang uit huis en wij hebben 5 kleinkinderen waarvan drie die voetbal als sport hebben!

Met voetballen heb ik altijd iets gehad. Begon al vroeg in mijn jeugd: in het dorp waar ik vandaan kom was alleen een voetbal en handbalvereniging. Voetballen was voor meisjes toen nog niet gewoon maar handballen was ook erg leuk om te doen.

Nu sport ik meer op de fiets, spinning, ook gewoon fietsen en elke dag een half uur oefeningen doen zodat mijn lijf zo gezond mogelijk blijft.

Als vertrouwenspersoon stel ik me voor dat iedereen van Orion bij mij terecht moet kunnen als er signalen zijn van onveiligheid of situaties waarover behoefte is om met iemand in vertrouwen te overleggen.

Naast mij is er nog iemand gevraagd om vertrouwenspersoon te zijn voor Orion en dat is voor mij geruststellend omdat we dan ook de gelegenheid hebben om met elkaar te overleggen.

Ik ken Toon vanuit mijn werk in de GGZ en we weten wat we aan elkaar hebben.

Toon Lenkens
06 – 43 18 81 81
mieltoon@tiscali.nl

Vorig jaar ben ik benaderd om vertrouwenspersoon te worden bij Orion. Ik voelde me eigenlijk best wel vereerd om zo’n mooie rol in een sportvereniging te mogen vervullen en ik heb daarop dan ook positief geantwoord.

Mijn naam is Toon Lenkens, ik ben 65 jaar en heb vanaf mijn 19e jaar in de gezondheidszorg gewerkt in allerlei functies; dit heb ik gedaan tot vorig jaar. Daarnaast heb ik sinds een jaar of 10 een kleine wijnwinkel annex wijnbar. Voor mij een prettige plek om werken en om mensen te ontmoeten.

Eind vorig jaar is mijn man Miel overleden. Samen met twee vrouwen hebben wij 3 zoons die alle drie met plezier bij Orion voetballen. Ook Miel vond het fijn zijn zoons te zien voetballen en was vaak langs de lijn te vinden. Als het werken in de wijnwinkel het toelaat probeer ik ook de wedstrijden van onze jongens te volgen.

Zelf volleybal en tennis ik nog steeds. Ik het volleybal heb ik ook jarenlang in het bestuur gezeten en ben ik ook coach geweest.

En dan de rol als vertrouwenspersoon.

Sport is bedoeld om te verbroederen en plezier met elkaar te hebben. Hierbij is plaats voor iedereen ongeacht afkomst, ras, seksualiteit, handicap etc. Een sportvereniging dient dit hoog in het vaandel te hebben en uit te stralen. En dit geldt voor iedereen bestuur, trainers, leiders, spelers, scheidsrechters en niet te vergeten publiek.  En wanneer we ons te veel laten meeslepen in het spel en tegenvallende prestaties leiden tot frustraties gericht op spelers zullen we elkaar daarop moeten aanspreken. En dan kan het toch nog gebeuren dat er onveilige situaties zijn waarin iemand de behoefte heeft zijn/haar hart te luchten of hulp te krijgen om een onprettige situatie te veranderen. Alles vanuit de gedachte dat sport er is om plezier te hebben.

Ik vind heel fijn dat ik dit samen met Agnes mag doen en gezien onze jarenlange ervaring in het werken in moeilijke situaties gaat dat vast lukken.