Sociale veiligheid en nieuwe vertrouwenspersonen

Door Meike Kemna 31 augustus 2022

Iedereen is welkom – voor iedereen een ster!

Voetbal bij Orion is inclusief voetbal. Dat betekent dat iedereen mee mag doen en iedereen welkom is. Uitsluiten heeft bij ons geen plek. Orion wil dat alle spelers, leden, verzorgers, vrijwilligers en supporters zich veilig voelen bij de club en genieten van het voetbal. Logisch toch?

Grensoverschrijdend gedrag

Toch is grensoverschrijdend gedrag overal in de sport aanwezig en dat is nooit oké. Onder grensoverschrijdend gedrag valt discriminatie, pesten, seksuele intimidatie, vernieling, agressie en machtsmisbruik. Het zijn allemaal vormen van onacceptabel gedrag waardoor jouw gevoel van veiligheid en jouw plezier in de sport enorm kan afnemen.

Alle gebeurtenissen rondom grensoverschrijdend gedrag zijn voor Orion reden om ook eens goed naar onze eigen club, ons eigen gedrag en onze eigen regels te kijken. We nemen de gedragsregels onder de loep en delen die regels binnenkort via de website. NOC*NSF heeft ook veel aandacht voor grensoverschrijdend gedrag in de sport. Je kunt er van alles over lezen op de website van Centrum Veilige Sport Nederland.

Flyer

Bij aanvang van het seizoen krijgen alle leden, spelers en vrijwilligers onderstaande flyer met deze info en met de contactgegevens van de vertrouwenspersonen van Orion.

Zwijgen of praten

Als er iets gebeurt wat jij niet fijn vindt of wat niet fijn is voor een ander dan kan dat een vervelend gevoel geven. Misschien weet je niet hoe te reageren of hoe er mee om te gaan. Een oplossing lijkt dan ver weg. Praten lucht vaak op; met iemand uit jouw team, thuis, met iemand van Orion bij wie jij je op jouw gemak voelt. Praat je liever met iemand anders, iemand die onafhankelijk is, dan kun je terecht bij de vertrouwenspersonen van Orion.

De vertrouwenspersoon luistert naar jouw verhaal. Vaak is dat al genoeg. De vertrouwenspersoon kan ook advies geven. Samen vind je zo de volgende stap voor een oplossing of om ermee om te kunnen gaan. Jij bepaalt zelf wat je zegt en wat de volgende stap is.

Praten met de vertrouwenspersoon is vertrouwelijk. Dat betekent dat je de vertrouwenspersoon alles kunt vertellen en dat er niets wordt doorverteld zonder dat jij het goed vindt.

Op deze pagina vertellen de vertrouwenspersonen van Orion iets over zichzelf en kun je lezen hoe je hen kunt bereiken.