Orion met stip in Top 200 amateurclubs

Door Michiel Kompier 16 december 2022

Voor de negende keer heeft het voetbalvakblad 'De Voetbaltrainer' de Top 200 van Nederlandse amateurclubs (seizoen 2022-2023) samengesteld. Deze lijst komt tot stand op basis van het competitieniveau van de jeugdselecties (inclusief Onder 23) en het eerste team (Orion 1, mannen).

Voor het eerst in de geschiedenis maakt Orion deel uit van de 50 beste amateurclubs van Nederland!

Orion is terug te vinden op plaats 42. De vorige keer (seizoen 2020-2021, vorig seizoen vanwege COVID geen ranglijst), was dat nog plaats 52. Er is al jaren een mooie stijgende lijn: in 2014 stonden we nog niet in de Top 200 en in 2015 kwamen we binnen op plaats 167. In 2019-2020 stond Orion voor het eerst in de Top 100, namelijk op positie 80.

Het vakblad 'De Voetbaltrainer' maakt ook een Top 200 voor de jeugdafdeling. Ook daar staat Orion dit seizoen in de Top 50, en wel precies op plaats 50. Ook hier een fraaie stijging want in 2020-2021 stonden we nog niet in de Top 100, namelijk op postie 113.

Orion mag trots zijn op deze cijfers en op deze ontwikkeling. Orion is zo langzamerhand een topamateurclub aan het worden. In onze regio is er maar 1 club die hoger scoort dan Orion en dat is de Groesbeekse grootmacht De Treffers.

Onze mooie positie is ook een compliment voor de hele club en voor de gerichte inspanningen van de afgelopen decennia: trainers, leiders, technische commissies, bestuurders, jeugdcommissies, technisch jeugdcoordinatoren, hoofden opleiding, en onze vrijwilligers. Het is ook een stimulans om ons Technisch beleidsplan 2022 verder te realiseren. Daarbij gaat het onder meer om: veel aandacht voor de basisteams, vernieuwen van ons opleidingsplan, stimuleren van meisjes- en vrouwenvoetbal, bevorderen kwaliteit van trainers en trainersopleidingen, en interne scouting.

De volledige Top 200 is hier te vinden >

Tot slot nog dit: vanuit het oogpunt van diversiteit en gelijke kansen kan nog wel een kanttekening bij deze lijst gemaakt worden. De Top 200 concentreert zich namelijk op mannen en jongens; het eerste elftal vrouwen (bij Orion uitkomend in de eerste klasse), en de meisjesteams (bij Orion bijvoorbeeld O20, O17, O15, O13) zijn niet meegenomen in de ranglijst. Het zou mooi zijn om de volgende keer ook het meisjes- en vrouwenvoetbal een plaats te geven in de lijst!