Well done, unlucky!

Door George Knobel 30 oktober 2022

Zondag 30 oktober 2022: SV Kampong – SV Orion: 3 – 2 (2 – 1).

Orion speelde ook nu weer tegen een totaal onbekende voetbaltegenstander, namelijk SV Kampong uit Utrecht. SV Kampong is een gigantisch grote omni-sportvereniging met ruim 6.500 leden. Het zijn van een “omni-club” heeft natuurlijk wel grote voordelen. Als iemand zich aanmeldt voor het voetballen en toch over te weinig talent beschikt, krijgt zo iemand het zwaarwegende advies om naar hockey over te stappen. Lukt het ook daar niet dan is cricket de volgende standplaats en als zelfs dat niet lukt, blijft jeu de boules altijd een laatste optie. Tenminste als ze met die ballen niet gaan kogelstoten! Een eerste aanmelding is dus eigenlijk een nieuw vast lid tot het einde der dagen. En zo blijf je vanzelf groot, toch? Mooie Vereniging!

Orion speelde vanmiddag in de volgende opstelling:

Nathan van Valkenhoef; Jeroen van de Wetering, Tijn Jellema, Marco Loen, Sjoerd Freriks (Noud Bernards/ Max Cornelisse),  Marvin Thomasia, Frenk Wouterse, Vince Alberts; Sam Huismans, Sid Hermens (Ischa Perquin) & Noud Jilesen. Op de bank zaten Daan Stjepanovic (k O19), Max Cornelisse, Naud Bernards, Thijs Veldhorst, Ischa Perquin & Jim Alberts. Geblesseerde spelers: o.a. Mick Alberts (knie), Alex Kwieman (begint na anderhalf jaar vooruitzicht te krijgen op een herstart) en Stan Bruisten (nog een paar maanden in het gips). Jevrin Nunez is 1 wedstrijd geschorst.

Het doelsaldo van Kampong was voor de wedstrijd 11 – 4, van Orion 11 – 5 na 8 en 9 wedstrijden. Op voorhand werd er dus niet veel spektakel verwacht, het werd echter toch net iets anders.

Kampong speelde in de eerste helft heel dynamisch en energiek. Ze beschikken over een aantal geweldig lopende spelers, waartegen Orion moeite had om het eigen spel te komen. Binnen 19 minuten stond het al 2-0 (door een buitenspeldoelpunt –zonder twijfel- en een zeer terechte penalty). Ga daar maar eens aan staan. Nou dat deed Orion al in de 22-ste minuut door een wonderschone aanval van achteren via Vince Alberts en die zette Sam Huismans vrij voor de keeper: 2 – 1! Daarna kwamen de ploegen langzamerhand meer in balans, maar in de eerste helft was Kampong dus beter.

Dit spelbeeld veranderde geheel in de tweede helft, hetgeen ook niet anders te verwachten was. De spelers van Kampong hadden teveel kracht verbruikt in de eerste helft. Orion nam het initiatief en er kwamen een paar kansjes. De 2 – 2 kon niet uitblijven en dat gebeurde dus ook niet. Een wederom mooie aanval kwam uiteindelijk bij de opgekomen Jeroen van de Wetering die een loepzuivere voorzet gaf op Vince Alberts die koppend tegendraads scoorde. Daarna ging Orion door , maar echt grote kansen waren schaars.

In blessuretijd kreeg Frenk Wouters een rode kaart nadat de scheidsrechter eerst voordeel had gegeven aan Kampong. Dit resulteerde in de laatste corner van de wedstrijd die werd binnengekopt: 3 – 2.

Bijna direct hierna floot de scheidsrechter voor het einde. De teleurstelling bij Orion was groot. Kampong zwijnde, maar dat is ook voetbal! De megacompetitie duurt nog 20 wedstrijden, dus er is nog van alles mogelijk.

Volgende week zondag 6 november om 14 uur thuis tegen de Moerse Boys, komt dat zien, komt dat zien!

N.B.: op de website van SV Kampong staat een brief gericht aan de KNVB waarin ze aangeven dat ze het besluit van de KNVB om de One-love-campagne te stoppen betreuren. Alle vormen van discriminatie worden uiteraard en expliciet afgewezen. Een heel sterk statement van deze club, hulde hiervoor! Zeker na de ervaringen bij Orionvorige week.