Weer gelijkspel tegen Spero (+samenvatting)

Door Harrie van Ooijen 15 april 2018

Weer lukte het Orion niet Spero aan de zegekar te binden. Evenals in Elst had Orion het beste van het spel maar ook vandaag was dat niet genoeg om te winnen. De wedstrijd eindigde in 1 - 1.

De eerste 10 minuten had Spero het initiatief, zonder tot echte kansen te komen. Het begin van de omslag kwam in de 11e minuut na een corner van Orion. De bal wordt op de paal gekopt maar de terugspringende bal valt niet voor de voeten van een gretig Orionbeen. Een minuut later, Idi en Sander zetten een mooie aanval op, bleef de bal hangen op een halve meter voor de doellijn. Een tweede enorme kans was dat. Orion bouwt een behoorlijk overwicht op, creëert kansen, maar benut die niet.  Dat komt vooral door een te slordige eindpass of door slordig afwerken. Het scorend vermogen is ook vandaag aan de magere kant. Er komen de eerste helft nog meer goede mogelijkheden die telkens weer gesmoord worden. Spero stelt hier de eerste helft niets tegenover en is volkomen ongevaarlijk ook al beschikt het over snelle voorhoedespelers. Deze konden de eerste helft niet in stelling worden gebracht. In de 30e minuut kwamen Niels en Sander allebei vrij voor de keeper maar ook nu bleef een doelpunt uit. Op de volle tribune en het drukke terras was een luidruchtig gekerm niet van de lucht. Mensen geloofden hun ogen niet.

Net als in de eerste helft kwam Spero in de tweede helft beter en alerter uit de startblokken. Na 3 minuten al stond Orion-keeper Stan Bruijsten  oog in oog met een Spero aanvaller. Stan pareerde het schot en behoedde Orion voor een achterstand.

Even later scoorde Orion. In de 51e minuut liet Jeroen Bardoel de zeer verdiende openingstreffer aantekenen. Uit een mooie dieptepass vanaf linksback René WIllemse werd de diepgaande Sander Tax in stelling gebracht, die stuitte op de doelman van Spero. Jeroen Bardoel scoorde echter beheerst uit de rebound. Maar in de 59e minuut scoorde Spero de gelijkmaker. Een afvallende bal werd droog in de hoek geknald. Tegen alle verhoudingen in maar dat had Orion vooral aan zichzelf te wijten. Na de 65e minuut verliest Orion een beetje de controle over het middenveld, waarschijnlijk doordat middenvelder Sander Tax geblesseerd het veld had moeten verlaten. Hij werd vervangen door Alex Kwieman. In de 74e minuut stond, na een lange bal, weer een Spero-aanvaller voor de neus van Orion-keeper Stan Bruijsten. Stan redde fenomenaal. Orion bracht in de 79e minuut Erik Brijsten voor Jeroen Bardoel en even later werd laatste man Luuk Akkers naar de voorste linies gestuurd en kwam Naud Bernards voor Vince van Gelder. Orion wierp alles naar voren en dat leidde twee keer bijna tot succes. Erik Bruijsten kopte een voorzet op maat op de lat en even later schoot Naud Bernards de bal rakelings langs de kruising. Het ging niet meer lukken vandaag dat produceren van de winnende treffer. Het was verdiend geweest op basis van het vertoonde spel en op basis van de vele kansen. Na het eindsignaal balde de Spero-staf de vuist en was de teleurstelling op de gezichten van de Orion-stafleden af te lezen.

Het gelijkspel had nauwelijks gevolgen voor de kop van de ranglijst; WAVV verloor vandaag van Union en Voorwaarts Twello speelde ook gelijk. Orion blijft de nummer één en speelt zondag as in Beneden Leeuwen tegen runner-up Leones. Weer een uiterst belangrijke wedstrijd. Komt allen en steun uw eigen Orion.

Hieronder kunt u video-beelden zien van de wedstrijd tegen Spero van huisfilmer Roeland van Gent.

Orion speelde met de volgende spelers:

Stan Bruijsten (k), Jeroen vd Wetering, Vince van Gelder (86 Naud Bernards), Luuk Akkers (a), René Willemse, Jevrin Nunez, Vince Alberts, Sander Tax (69 Alex Kwieman), Niels Weeink,  Idi Duraku, Jeroen Bardoel (79 Erik Bruijsten)

Op de bank: Pim van Limbeek (k), Marvin Thomasia