We verdienden meer

Door John Brits 15 oktober 2018

Normaal waaien op 14 oktober de eerste herfststormen om je oren, maar vandaag moesten we in Varsseveld de schaduw opzoeken om de warmte te vermijden. Vol goede moed waren we naar het Achterhoekse dorp van Guus Hiddink getogen en de eerste minuten van de wedstrijd beloofden ook veel goeds. Prachtige passes vanuit het centrum van de verdediging brachten de Varssevelders in verwarring. De trainer van onze tegenstander had zijn huiswerk goed gedaan: Marco kreeg constant een mannetje op zijn lip, zodat zijn splijtende passes wat lastiger uit te voeren waren. Als gevolg daarvan kreeg onze andere centrale verdediger, Vince Stans, meer ruimte en die benutte hij ten volle: hij stormde regelmatig naar voren en strooide kwistig met veelbelovende acties.

In de 21e minuut verschenen de Varsseveldse voorwaartsen voor het eerst en ook voor het laatst in de eerste helft in de buurt van onze goal. Het was helaas wel meteen raak: een voorzet van links werd door Jorrit Haverkamp ingeschoten en via het lichaam van Marco verdween de bal in het doel. Orion werd onmiddellijk nog agressiever: Luuk schoot net naast en ook de lat stond succes in de weg. In de 25e minuut echter stormde Vince Stans weer eens naar voren en in plaats van te passen besloot hij tot een verrassende actie: vanaf 40 meter joeg hij de bal via de binnenkant van de paal langs de verbouwereerde keeper. Een prachtig schot van Noek, dat net overging, en enkele slangachtige bewegingen van Vince Albers zorgden voor applaus van de Orion-supporters, maar de zo verwachte en verdiende doelpunten bleven uit.

De tweede helft kantelde de wedstrijd: reeds na vijf minuten had Varsseveld al drie kansen gehad: dit was een waarschuwing voor de onzen en inderdaad namen wij na een kwartier het initiatief weer over. In de 64e minuut werd dit beloond met een fraai doelpunt van Noek, maar helaas keurde de uitstekend leidende scheidsrechter deze treffer op advies van de grensrechter wegens buitenspel af. We bleven sterker: een kopbal van Noek verdween net langs de verkeerde kant van de paal. In de 83e minuut schoot aanvoerder Dave Ankersmit vanaf rechts met zijn linkerbeen een prachtige vrije trap in ons strafschopgebied. Twee minuten daarvoor zorgde een identieke vrije trap al voor verwarring in onze verdediging, dit keer was het wel raak: Cas Kemperman verlengde de voorzet met zijn hoofd en Michiel was kansloos: 2-1. Wij kregen ook een aantal vrije trappen, maar Marco en Alex hadden hun vizier helaas niet scherp staan. In de blessuretijd ontstond onze laatste kans: Scheidsrechter Jonathan van Dongen gaf een Varsseveldse verdediger de eerste gele kaart van deze zeer sportieve wedstrijd. De daarop volgende vrije trap van Marco resulteerde dit keer wel in een gevaarlijke situatie: uit de scrimmage die volgde wisten de Achterhoekers tot twee keer toe de bal van de lijn te halen en een minuut later konden zij elkaar in de armen sluiten. In de bestuurskamer gaven de bestuursleden van de thuisclub ruiterlijk toe dat het een gestolen overwinning was, maar dat ze heel blij waren met de drie punten.

De opstelling: Michiel Kok, René Willemse, Marco Loen, Vince Stans, Jeroen van de Wetering, Jevrin Nuñez (83 Marvin Thomasia), Alex Kwieman, Vince Alberts, Luuk Langeveld (76 Benjamin Govaart), Noek Beers, Niels Weeink (46 Robin Rafael).