Vrouwen 1 verslaat FC Kunde met 6-1

Door Steven Bartels 2 april 2023

Door een 6-1 overwinning op buurtgenoot FC Kunde heeft Vrouwen 1 vandaag de koppositie verstevigd. Bij rust stond het nog 1-1. Anne Tankink scoorde drie keer.

De uitslag doet vermoeden dat de overwinning gemakkelijk tot stand kwam, maar dat is maar een deel van het verhaal. In de eerste helft haalde Orion niet haar normale niveau en waren de ploegen gelijkwaardig. In de zevende minuut kwam Orion op voorsprong. Daniëlle Derks gaf een voorzet die bij de tweede paal viel. Uit de rommelige situatie die daaruit ontstond kwam de bal bij Fien van der Borgh, die uit de draai voor de 1-0 tekende. In de 13e minuut verdubbelde Fien bijna de voorsprong uit een voorzet van Yasmin Bakker, maar de bal ging net naast. Druk zetten door Kunde zorgde er in de 18e minuut voor dat de lichtblauwen konden profiteren van zwak uitverdedigen door Orion. Gelegenheidskeepster Lotte Wijers, die de wedstrijd koelbloedig speelde, was kansloos op het schot in de verre hoek. In de rest van de eerste helft kon Orion nauwelijks kansen creëren. Pas in de 43e minuut werden we weer dreigend. Yasmin werd weggestuurd, maar de keepster van Kunde was net een teen eerder bij de bal. Kort daarna werd ook Kunde nog een keer gevaarlijk, maar kon Esmee Hendriks op tijd ingrijpen.

Na rust zagen we een ander Orion. In de 49e minuut kopte Anne tegendraads een voorzet van Daniëlle van voorbij de tweede paal met een grote boog binnen: 2-0. Dat was het begin van een tweede helft met veel kansen en doelpunten. In de 55e minuut poeierde Julie Harts de bal net over de kruising. Een minuutje later verstuurde Nena Hopmans, na rust in de ploeg gekomen (gelukkig hersteld van haar schouderblessure), een diepe bal op Fien, die net voor de uitgekomen keepster van Kunde bij de bal was. De inzet van Fien leek naast het doel te rollen, maar Robin Schrooten was goed doorgelopen om net op tijd bij de tweede paal de 3-1 binnen te tikken. In de 75e minuut viel de 4-1, gemaakt door Anne, uit een voorzet van Fien. Imke Janssen was even later vlakbij een doelpunt, maar haar inzet werd toen nog Kundig gekeerd. Imke kon in de 85eminuut alsnog scoren, nadat Anne zich in het vijfmetergebied vrij had gedraaid en de bal voor haar klaarlegde. Het slotakkoord was weer voor Anne, die daarmee een hattrick maakte. Fien speelde Robin in, die zette voor en Anne wurmde zich net voor haar tegenstander. Een kort balcontact was genoeg voor de 6-1.

Omdat concurrent UDI’19 drie punten liet liggen bij HVCH was dit voor de Orionvrouwen een goede zondag.

Ook vrouwen 3 deed goede zaken in de strijd om het kampioenschap. De vrouwen van Beuningse Boys, de nummer 2 van de ranglijst, werden verslagen. Met nog zes wedstrijden te gaan, staan ze negen punten los.