Vijfde overwinning op rij

Door Lars van den Broek 25 april 2022

Na een mooie derby op tweede Paasdag, trad Orion gisteren aan tegen SV Longa ’30. Voor onze hoofdtrainer een mooi weerzien met zijn oude werkgever, waar hij nog altijd hartelijk wordt ontvangen. Sowieso was het een erg gastvrije ontvangst in de Achterhoek.

Direct na het startsignaal was Orion gefocust om de drie punten mee te kunnen nemen naar Nijmegen. De grootste domper van de dag kwam helaas ook veel te snel. Al in de 3e minuut moest Mitchell het veld verlaten met wederom een hamstringblessure. Wij wensen hem een goed herstel toe, die komt zeker sterker terug!

Vince Stans kwam koud het veld in om hem te vervangen en deed dit zeer verdienstelijk. Orion ging goed van start, zonder direct grote kansen te creëren. Een hoog spelende rechtsback moest worden opgevangen door de oranjewitten, waarbij dat soms even zoeken was. Echter wist ook Longa geen grote kansen te creëren in de eerste helft. In de 40e minuut was daar echter een goede Orion-aanval. Vince Stans dribbelde goed in, waarna hij Vince Alberts wist te bereiken aan de linkerkant van het veld. Vince draaide de bal goed het zestienmetergebied in, waar Sam Huismans niet twijfelde en de bal knap met de wreef via de binnenkant van de paal het doel inwerkte. Een mooie opsteker vlak voor rust.

Na een goede bespreking in de rust volgde er duidelijkheid en stond Orion goed gepositioneerd in de tweede helft. Kansen waren er wederom nauwelijks voor de Lichtenvoordenaren. Een ongevaarlijke diepe bal kon verwerkt worden door Vince Stans, maar daarbij werd de vlugge rechtsbuiten even over het hoofd gezien. Helaas voor een goed ingevallen Vince, leverde dit direct een doelpunt op voor Longa: 1-1.

Orion raakte echter niet van de leg en bleef voetballend zoeken naar een overwinning. Sam Huismans werd de hele wedstrijd dubbel gedekt, daarvoor hoefde je geen hooggeleerde te zijn, want als de bal naar rechtsging werd er redelijk voorzeggend gecoacht: “Dubbelen, dubbelen!”. Echter kwam Sam er toch weer eens knap langs, waarna hij jammer genoeg de verre paal raakte. Orion bleef zoeken naar de 1-2 en wisselde aanvallend. Gijs Walthaus verving de moegestreden Mick Alberts, Ruben van Ree kwam er achter bij te staan, om Vince Stans door te kunnen schuiven naar de spitspositie. Net nadat Vince zijn positie voorin had ingenomen, kon hij alweer terug naar achteren. Wederom Sam Huismans draaide de bal knap voor richting de goal, waarna Gijs de bal schitterend verlengde met het hoofd richting de verre kruising, 1-2!

Daarna richtte Orion zich op voor een hectische slotfase, maar dat bleef redelijk uit. Orion kreeg nog de grootste kansen, waarbij Noud Jilesen na een diepe bal ploeggenoot Gijs vrij voor de goal probeerde te zetten. Deze pass werd echter geblokt, maar met doorzettingsvermogen werkt de spits hem daarna zelf nog binnen: 1-3! Orion nam de drie punten dus wederom mee naar Nijmegen, de vijfde overwinning op een rij in de hoofdklasse, een mooie teamprestatie!

Orion speelde met de volgende namen:

Stan Bruijsten, Jeroen van de Wetering, Tijn Jellema, Mitchell Nguyen (3’ Vince Stans), René Willemse (85’ Ruben van Ree), Jevrin Nuñez, Frenk Wouterse, Vince Alberts. Sam Huismans, Noud Jilesen, Mick Alberts, (60’ Gijs Walthaus).

Verder op de bank: Nathan van Valkenhoef (K), Tom Gerrits & Bartu Yakkan.

Graag tot aanstaande zondag, waar Orion dan om 14:00 thuis aftrapt tegen UDI’19. Dat belooft een mooie wedstrijd te worden!

(Foto: Ruurd Jellema)