Valse start Orion tegen SDOUC (+VIDEO)

Door Harrie van Ooijen 20 januari 2019

Al na een paar minuten overviel mij, na een paar kapitale slordigheden in de achterhoede bij Orion die gelukkig niet onmiddellijk afgestraft werden door SDOUC, het bange voorgevoel dat deze wedstrijd wel eens een teleurstelling zou kunnen worden voor Orion. Dat gevoel verdween gaandeweg de eerste helft toen Orion zich langzaam aan herstelde tijdens de eerste helft. Na een minuut of 10 begon het SDOUC onder druk te zetten. In de 12e minuut werd een corner door Orion-spits Noek Beers beheerst ingekopt (zie foto). Vanuit de aftrap maakte SDOUC direct de aansluitingstreffer door een afstandsschot van hun aanvoerder Roel Wilbrink die vanaf 30 meter het Orion-doel onder vuur nam en de bal in dat doel zag verdwijnen. Desgevraagd gaf keeper Pim van Limbeek aan dat hij de bal door de laagstaande zon helemaal niet gezien heeft. Hoe dan ook, Orion’s vreugde over het openingsdoelpunt was meteen getemperd.

Orion bleef de overhand houden in de eerste helft en maakte al snel een doelpunt (Noek Beers) dat ten onrechte (zie beelden) wegens buitenspel werd afgekeurd. Noek Beers verklaarde na afloop dat de bal vanaf de achterlijn door Vince Alberts was voorgegeven en dat hij dus onmogelijk buitenspel had kunnen staan. Maar de goed leidende scheidsrechter nam het vlagsignaal van assistent scheidsrechter Bas Jansen over. Noek kreeg vanuit een paar goede aanvallen in de eerste helft nog mooie kansen maar kon ze helaas niet benutten. Ook linksback René Willemse kon na een mooi opgezette aanval over links niet de 2-1 op het bord brengen. Hij moest de bal uiteindelijk met rechts inschieten maar hij mikte naast de paal.

In de 52e minuut scoorde SDOUC vanuit het niets de 1-2 door Kees van de Pavert. De bal viel voor zijn voeten en hij schoot goed binnen. Dit was de tweede keer dat de mannen uit Ulft in de buurt van ons doel kwamen. Over effectiviteit gesproken!

In de 64e minuut speelde Noek Beers zich op eigen kracht vrij maar de bal eindigde op de deklat, onbereikbaar voor de keeper. Orion probeert de druk op SDOUC vast te houden, SDOUC schoot de ballen hard naar voren wat trouwens soms nog best gevaarlijk was.

In de 74e minuut teisterde Noek Beers weer eens het houtwerk boven keeper Kersten. Het was om moedeloos van te worden. Zeker nadat Luuk Langeveld een prachtige vrije trap ook nog eens op de kruising had zien belanden.

Orion had veel pech maar was vandaag ook niet vindingrijk genoeg om SDOUC de genadeklap te geven.

Na afloop verklaarde Noek Beers dat het spel van Orion te onnauwkeurig  was: “we waren veel te onrustig aan de bal waardoor de onnauwkeurigheid in de passing ook te groot was. En we hadden vandaag ook wel erg veel pech”. Op mijn vraag of hij zijn schoonvader. SDOUC’s trainer John  Nijenhuis, al gesproken had vertelde Noek dat deze door ziekte niet bij de wedstrijd van vandaag had kunnen zijn. Noek vond het wel prettig dat de terugwedstrijd in Ulft al in maart as. zal worden gespeeld: “dan heeft hij in ieder geval minder tijd om mij te pesten met de nederlaag van vandaag….”.

Orion speelde met de volgende spelers:

Pim van Limbeek (k), Jeroen van de Wetering, Rene Willemse, Marco Loen, Vince Alberts, Jevrin Nunez, Luuk Langeveld, Vince Stans (62 Vince van Gelder), Niels Weeink (80 Taher Taher Agha), Marvin Thomasia (76 Mick Alberts), Noek Beers.

Op de bank (naast de 3 genoemde invallers):

Mitchell Nguyen, Tom Hafkenscheid (k).

Samenvatting van de wedstrijd door Roeland van Gent:

Foto: Rob Koppers