Trots op ons Orion-leerklimaat

Door Hoofdbestuur 7 november 2017

SV Orion heeft sinds april jl. de KNVB certificering ‘Lokale Jeugdopleiding’ en voldoet hiermee aan een groot aantal kwaliteitseisen van de KNVB. Een van de aspecten die de auditcommissie opviel was het leerklimaat en de ontwikkelingsgerichte houding binnen de Orion-opleiding. We hebben de beschikking over bovengemiddeld veel selectietrainers met een pedagogische- én voetbalachtergrond, wat enorm bijdraagt aan dit leerklimaat. De vertaling van dit leerklimaat naar didactische principes die gehanteerd wordt tijdens trainingen en wedstrijden, is de KNVB ook opgevallen. Vooral het proces om tot de principes te komen ontving veel lof. De principes zijn namelijk opgesteld in samenspel tussen Hoofdbestuur, Technische Commissie en 20 jeugdselectietrainers. Afgelopen zomer ontving Orion een uitnodiging om het proces en de principes te presenteren tijdens een bijeenkomst van topamateurverenigingen in Zeist. Op 6 oktober 2017 presenteerden Maarten van Helvoirt (Technische Commissie) en Quincy Elvira (Hoofdbestuur) de volgende didactische principes: 1) Neem niet alle beslissingen; 2) Confronteer spelers met de complexiteit van het voetbalspel; 3) Toon modellen en houdingen die leren bevorderen; 4) Luister meer, geef, vraag en sta open voor feedback; 5) Stimuleer het vastleggen van doelen en reflectie; 6) Richt de aandacht op het leren en de relevantie; 7) Plaats spelers in een groeimindset! Fouten maken moet!; 8) Laten eigen initiatieven samengaan met die van anderenen 9) Zorg voor een bereikbare uitdaging. Het verhaal viel in goede aarde bij de dertig aanwezige verenigingen. SV Orion ziet het werken volgens deze didactische principes als voorwaarde om kinderen het voetbal aan te leren en daarom is het ook geborgd in ons technisch beleid.

De volgende stap is de vertaling en implementatie van ‘de 9 principes’ binnen de hele Orion-jeugdopleiding. Samen met de jeugdcommissie pakken we dit verder op.