Statuten

Door Tijs Tummers, voorzitter 4 februari 2016

Vorige week stond de Jaarvergadering op het programma.

De leden (68% meer dan het jaar ervoor) luisterden betrokken, kritisch maar welwillend naar de resultaten van het vorig seizoen en de bestuursplannen voor de toekomst, waarop ik in de komende weken zeker nog zal terugkomen.

En natuurlijk hadden de leden hun eigen inbreng.

De suggestie dat Bestuursbesluiten nadrukkelijker via de website gecommuniceerd moeten worden, wordt ter harte genomen.

Ook vond er een principiële discussie plaats of er met toestemming van de ALV afgeweken zou mogen worden van de Statuten.

Hiertoe had de ALV in april 2012 het bestuur toestemming gegeven, toen werd voorgesteld dat voortaan niet de ALV maar een speciaal daarvoor in het leven geroepen commissie de voordracht van Ereleden en Leden van verdienste zou toetsen.

Dit zou niet alleen zorgvuldiger zijn, zo meende het bestuur destijds, op deze manier konden deze Orionnisten voortaan ook tijdens de Nieuwjaarsborrel in een feestelijke omgeving verrast worden.

Enkele leden kwamen nu op dit besluit terug en meenden dat dit principieel onjuist en onreglementair was.

Marcel Peters en Peter Zunneberg – beiden aanwezig - knepen ‘m al, want zij waren na april 2012 tot lid van verdienste benoemd.

Na een pittige discussie werd besloten dat een commissie van wijze heren zich gaat buigen over de statuten, en het bestuur tijdens de ALV in juni met een wijzigingsvoorstel komt.

Dit voorstel zal niet alleen betrekking hebben op dit specifieke artikel, maar mogelijk ook op andere punten; de statuten zijn immers sinds 1982 niet meer aangepast.

Wordt derhalve vervolgd.

Om het onderwerp af te sluiten gingen de handen van de aanwezigen uiteindelijk toch nog unaniem omhoog voor de Leden van verdienste die sinds april 2012 benoemd zijn en konden Marcel en Peter weer opgelucht ademhalen.

Voorzitter Tijs Tummers blogt wekelijks over wat hem opvalt bij Orion