Stans leidt Orion naar grote overwinning (+video)

Door Harrie van Ooijen 25 november 2018

Zondagmiddag trad Orion 1 aan op een droog Mariënbosch tegen Vorden. Orion speelde niet in de vertrouwde opstelling van de laatste weken, want topscorer Noek Beers onrbrak op het appèl. Noek was in de wedstrijd tegen Spero geblesseerd geraakt aan zijn knie. Niet ernstig, maar zorgelijk genoeg om een week rust te nemen. De vervanger vandaag van Noek speelde al in het elftal maar wel op een heel andere positie, te weten naast Marco Loen in het hart van de verdediging. Toen Vince er een half jaar geleden voor koos om van Jong Achilles de overstap te maken naar Orion was hij ermee akkoord gegaan om de vertrekkende laatste man bij Orion, Luuk Akkers, te gaan vervangen.  In de eerste acht wedstrijden scoorde Vince één keer met een ziedend afstandschot. Vandaag zou hij zijn puntentotaal ophogen met het onwaarschijnlijke aantal van 6 doelpunten. In één klap staat hij hiermee op de tweede plaats van de topsorerslijst in de tweede klasse I. Op de eerste plaats staat Noek Beers met 9 doelpunten.

Orion startte overrompelend. Het drukte direct Vorden achteruit met gegroepeerd en zorgvuldig samenspel. In de 11e minuut kwam Vince een teenlengte te kort om een voorzet van rechterspits Niels Weeink, in de eerste helft één van de uitblinkers bij Orion, binnen te werken. In de veertiende minuut was het wel raak. Vince Alberts slalomde het strafschopgebied van Vorden binnen en werd onreglementair aangetikt. Als een echte spits ontfermde Vince Stans zich direct over de strafschop en schoot die vervolgens onberispelijk binnen. In de periode hierna is het rustig in beide doelgebieden. Tot de 27e minuut. Vorden, voor het eerst in de buurt van het Orion-doel,  kreeg een vrije trap op 25 meter, schuin voor het doel. De voorzet werd onberispelijk ingekopt door aanvoerder Stefan Eggink, die Orion-keeper Michiel Kok net te vlug af was. De redactie van de Gelderlander wees Vince Stans als doelpuntenmaker aan. Daarmee zou hij 7 doelpunten gemaakt hebben... Op de tribune heeft niemand in mijn omgeving de ware toedracht van de gelijkmaker gezien. Ik gun het doelpunt aan Eggink.

Orion was na dit Vordense doelpunt een 5-tal minuten van slag. Maar in de 40e minuut komt Orion weer op voorsprong. Na een schitterende aanval over 6 schijven vangt uiteindelijk de vrijgespeelde Stans de bal op op zijn borst en schiet binnen. Daarmee is de ruststand van 2-1 bereikt.

Direct na de rust kopte Vince Stans uit een vrije trap van Marco Loen binnen. Orion zat op rozen en speelde de tweede helft een glanzende voetbal-voorstelling. Het combineerde naar hartenlust en creëerde de ene na de andere kans. Vince Stans scoorde er nog drie, in de 54e, 59e en de 81e minuut na goed voorbereidend werk van Niels Weeink en Vince Alberts. Tussendoor maakte linksback René Willemse zijn eerste doelpunt, nota bene met zijn rechterbeen.

Orion had Vorden volledig in haar greep. Incidenteel kwam Vorden via vrije trappen in de buurt  van het Orion-doel, maar dan was daar Michiel Kok, Orion-doelman, die alle mogelijke gevaren bezwoor.

Orion behaalde al met al een glanzende overwinning, behaald met voortreffelijk veldspel. Het voetbalde met overtuiging en met zichtbaar plezier. Het was een genot om naar te kijken.

De euforie na afloop was groot. Orion is op de goede weg en heeft de kop van de ranglijst heroverd. Het heeft een brede selectie en kan kiezen uit vele opties. Dat is een grote weelde op 3 wedstrijden van de winterstop.

Na afloop van de wedstrijd vroeg ik Vince Stans naar een terugblik op de wedstrijd.

"We hebben vandaag een schitterende wedstrijd gespeeld. Het is natuurlijk heel bijzonder om 6 doelpunten in één wedstrijd te maken. Is me ook nooit eerder gelukt, alhoewel ik van oorsprong een spits ben. Ik kom uit de jeugdopleiding van vv DVO uit Sittard waar ik op landelijk divisieniveau speelde. Afgelopen dinsdag vroeg de trainer mij mezelf voor te bereiden op een optreden als spits vandaag omdat Noek Beers niet zou spelen vanwege een knieblessure. Dat wilde ik natuurlijk heel graag en ik heb die kans met beide handen aangegrepen vandaag.

Het is erg leuk om bij Orion te voetballen. Ik ben blij dat ik hier speel. Ik  voel me erg thuis hier. Leuke groep, goeie trainers, mooie club. Met Kerst behaal ik mijn bachelor Bedrijfskunde aan de Radbouduniversiteit. Daarna wil ik aan mijn master beginnen."

Let op: woensdag as. speelt Orion voor de districtsbeker tegen zaterdaghoofdklasser DUNO uit Doorwerth. Wordt een leuke krachtmeting! Kom het meemaken op Mariënbosch!

De spelers van Orion:
Michiel Kok(k), Jeroen van de Wetering, Rene Willemse (75 Michel Nguyen), Marco Loen, Vince Alberts, Vince van Gelder, Luuk Langeveld (77 Robin Rafael), Jevrin Nunez (70 Marvin Thomasia ) Alex Kwieman, Vince Stans,  Niels Weeink (av)

Op de bank (naast de 3 genoemde invallers):

Mitchel Nguyen, Pim van Limbeek (k).

Samenvatting van huisfilmer Roeland van Gent: