Door Tijs Tummers, voorzitter 22 april 2016

Het is onbegonnen werk om aan alle wetenschappelijke prestaties van onze Orion-leden aandacht te besteden.

Maar we maken graag een uitzondering als er een link met het voetbal ligt.

Dat is het geval bij het onderwerp waarop Orion VR2-speelster Joan Luites vandaag aan de Radboud Universiteit promoveert:

“Innovations in femoral tunnel positioning for anatomical ACL reconstruction.”

Hallo, bent u daar nog?

Het gaat over een nieuwe techniek voor het opereren van een gescheurde voorste kruisband.

Essentieel hierbij is de plaatsing van een zogenaamde femorale tunnel bij een VKB reconstructie.

Belangrijk voor de betaalbaarheid van de ingreep is de ontwikkeling van 3D printing, dus het is niet zo dat dit nu meteen morgen wordt ingevoerd.

De techniek komt dus helaas te laat voor onze eigen voorste kruisbandslachtoffers Tim Kotterman, Nigel Ooms, Hugo Smits, Timon Wattimena, Laura Boers en de vandaag jarige Sebastiaan Waegemans - en dan vergeet ik er vast nog wel een paar -, maar voor de toekomst zou het wel eens een hele verbetering kunnen zijn.

Het mooie is dat het voor Joan wellicht niet bij deze ene promotie blijft.

Haar team Orion VR2 staat namelijk samen met Juliana aan kop en heeft met nog twee wedstrijden te spelen alle kans op het kampioenschap.

Dus Joan, proficiat met de ene en succes met de andere promotie!

Voorzitter Tijs Tummers blogt wekelijks over wat hem opvalt bij Orion