Ouderwetse overwinning, op Concordia Wehl (+video)

Door Harrie van Ooijen 17 maart 2019

Orion behaalde vandaag, zondag 17-03-’19 een belangrijke en bemoedigende overwinning. Belangrijk omdat we om het kampioenschap of in ieder geval om promotie spelen. En bemoedigend omdat het spel vandaag degelijk was en Orion niks weggaf aan Concordia. Concordia Wehl is geen gemakkelijke tegenstander. Tot vandaag had het team uit Wehl pas twee keer verloren, één nederlaag minder dan Orion. Het had ook pas vijf keer gewonnen. Maar het had negen keer gelijk gespeeld, o.a. in hun thuiswedstrijd tegen Orion in de eerste seizoenshelft. Kortom winnen van Concordia blijkt nog niet zo makkelijk.

Vandaag waren de weersomstandigheden redelijk. Er stond een straffe wind maar die had geen grote invloed op het verloop van de wedstrijd. Tijdens de eerste 15 minuten had Orion het beste van het spel en schiep het ook de meeste kansen. In de 10e minuut bijvoorbeeld wordt een inzet van Noud Jilesen na een corner van de lijn gekopt door een Wehlse verdediger. Gaandeweg de tweede helft kwam Concordia meer opzetten en moest Orion terug. In de 16e minuut viel als bij donderslag de 0-1 door een eigen doelpunt van Tim van den Hurk. Hij verkeek zich op een vrije trap die door Concordia gevaarlijk werd voorgegeven en schoot in eigen doel. Jammer voor Tim want hij speelde vandaag een uitstekende wedstrijd. Eén minuut later al maakte Orion gelijk. Noek Beers scoorde de gelijkmaker na een mooi opgezette aanval over rechts. Tien minuten later had het 2-1 voor Orion moeten staan. Na een corner van  Concordia brak Orion uit via Vince Alberts. Hij stak driekwart van het veld over en gaf toen de bal net niet zuiver genoeg over aan een Noud Jilesen die mee was gesprint. In de 27e minuut liet Concordia van zich horen na een vrije trap die, gelukkig voor Orion, verkeerd werd behandeld door een aanvaller van Concordia. Ook pareerde Orion-keeper Pim van Limbeek eind eerste helft nog een venijnig schot dat hij uit de verre hoek dook.

Orion kwam aan het begin van de tweede helft met dezelfde elf aan de aftrap. Nu blies de wind schuin in de rug van de Orion-spelers, maar je moet altijd maar afwachten of dat voordelig is. Hoe dan ook: in de 65e minuut schoot Luuk Langeveld de prachtige 2-1 in de touwen. Orion was de tweede helft heer en meester op het veld en gooide de wedstrijd voortijdig in het slot. Weer was het Luuk Langeveld die een mooie Orion-aanval in de 67e minuut bekroonde met een mooi schot in de hoek. Vervolgens nam Orion het heft volledig in handen en maakte het  de wedstrijd “dood”. In de 72e minuut wordt de sterk spelende Jevrin Nunez vanwege een blessure aan een hand vervangen door Alex Kwieman. In de 90e minuut kwam Marvin Thomasia in het veld voor de moegestreden Vince Alberts. Even daarna klonk het eindsignaal van de goed leidende scheidsrechter Khalifa.

Na afloop van de wedstrijd keek ik terug met de jarige linksback van Orion, Rene Willemse. Rene was zeer te spreken over de prestatie van vandaag, met name over het spel in de tweede helft.

Ons spel in de tweede helft deed weer denken aan een hoop wedstrijden uit de eerste seizoenshelft waarin wij op het veld veel beweging lieten zien en de bal van voet naar voet lieten gaan. We waren echt de baas en waren niet in gevaar, ook omdat we al heel snel na ons eigen doelpunt de gelijkmaker maakten. We stonden defensief sterk, ook door het goede werk van Tim en Jevrin op het middenveld. En voorin hadden we Noek, die weer heel hard werkte, en natuurlijk Luuk Langeveld die twee keer prachtig scoorde.

Als we de komende wedstrijden weer met vertrouwen spelen en strijd leveren dan gaan we ver komen dit seizoen.

Orion speelde met de volgende spelers:

Pim van Limbeek (k), Jeroen van de Wetering, Rene Willemse, Marco Loen, Vince Alberts (90 Marvin Thomasia, Jevrin Nunez ( 72 Alex Kwieman), Luuk Langeveld, Vince Stans , Noek Beers, Noud Jilesen (65 Niels Weeink), Tim van den Hurk.

Op de bank (naast de 3 genoemde invallers):

Tom Hafkenscheid (k) en Mick Alberts

Samenvatting van de wedstrijd door Roeland van Gent: