Orion wint van Halsteren (+ samenvatting)!

Door Lars van den Broek 26 maart 2024

Na het sterke optreden in Malden, wist Orion deze goede wedstrijd een vervolg te geven op eigen veld. Nummer 4 van de competitie en de winnaar van de tweede periode werd terecht met 2-1 verslagen, na een ijzersterk optreden van de Nijmegenaren. Orion trad aan in de volgende formatie: Bo Routs; Dyami van Raalen, Tijn Jellema, Mitchell Nguyen, Marvin Thomasia; Jevrin Nuñez, Roan Dollmann, Vince Alberts; Sam Huismans, Mick Alberts & Thomas Mansaré. Op de bank zaten Mika van Haren, Sjoerd Freriks (dank aan de support uit Aalten), Alex Kwieman, Mark Jacobs, Alioune Ba, Frenk Wouterse & Emmanuel Owusu (JO19).

Orion startte goed aan de wedstrijd, door met de dezelfde (gezonde) agressiviteit en intensiteit te beginnen als tegen Juliana. Het eerste drukmoment zorgde ook direct weer voor een corner en een eerste kans, maar dit keer bleef een openingstreffer in de eerste minuut uit. Bepaalde patronen komen steeds beter tot uiting, ook door de fitheid van de ploeg en het vast kunnen houden aan bepaalde opstellingen. Na 5 minuten was er een goede mogelijkheid, nadat Jevrin als halve rechtsbuiten mee naar voren was gekomen. Mick werd richting de punt vijfmetergebied gestuurd, maar stond te ver naar de zijkant om de poging echt gevaarlijk te laten worden. In de eerste helft volgde de mogelijkheden zich gauw op, door zowel uitgespeelde kansen, als snelle aanvallen uit balveroveringen. De grootste kans volgde nog voor Tijn. Na een balverovering van Mick op de achterlijn, zette hij de bal voor bij de eerste paal. Onze centrale verdediger torende boven iedereen uit, maar zag zijn poging op de lat spatten. De brilstand leek de ruststand te worden, maar een vlugge counter leverde Halsteren de enige echte mogelijkheid op van de eerste helft. Helaas voor Orion was dit ook direct raak. Een scherpe voorzet moest worden verdedigd door Sam. Een slim duwtje van de Halsteren spits zorgde voor een noodzakelijk balcontact, die daardoor achter Bo verdween; 0-1. Orion was geagiteerd en ging toch nog voor rust nog op zoek naar de gelijkmaker. Een goed uitgespeelde kans volgde, maar de invliegende Vince kon zijn kopbal niet richting het doel sturen.

Direct na rust zocht Orion naar de snelle gelijkmaker. Twee identieke aanvallen, leverde uiteindelijk de 1-1 op. Beide keren sneed Sam een voorzet scherp, laag voor het doel, beide keren was het Thomas die in kwam lopen. De eerste keer miste hij de bal net, de tweede keer was het wel raak.; 1-1 (minuut 58). Vijf minuten later werd de succesformule in spiegelbeeld herhaald. Een knappe voorzet van Thomas, kwam uit bij Sam, die hem maar net voorlangs tikte. Weer vijf minuten werd een andere succesformule (Vince – Mick, minuut 1 in Malden) ook herhaald. Mick slingerde de bal met precisie richting de zestienmeter, waarna Vince hem met zijn extra uitgerekte borstspier controleerde, om hem vervolgens knap in de verre hoek te volleren; 2-1! Ondanks de voorsprong bleef Orion de aanvallende ploeg en hield het Halsteren ogenschijnlijk makkelijk in toom. Er volgde nog wat mogelijkheden, onder andere een knap afstandsschot van Thomas met zijn ‘verkeerde’ been en een kopbal die van de lijn kon worden gehaald door een Halsteren verdediger. Enkele moegestreden krachten werden vervangen; Frenk verving Jevrin en Alex verving Mick. Laatstgenoemde invaller creëerde nog twee goede kansen. Een te korte terug kopbal van Halsteren werd door Alex goed ingeschat, waarna zijn lobje net naast het doel verdween. Zijn tweede kans werd knap voorbereid door Thomas, zijn voorzet bereikte onze nummer 9, maar de keeper wist zijn goede inzet te keren. Sam werd nog vervangen door Ali, waar Halsteren met enkele wissels zocht naar een slot offensief. De blessuretijd wist Orion goed door te komen, waardoor het wederom drie (knappe) punten kon bijschrijven. Nu wacht een voetbalvrij weekend, een samenvatting van de Paasdagen zal ik u besparen komende week. Graag ziet Orion 1 u weer op 7 april op Sportpark Ter Horst, voor de wedstrijd tegen Wittenhorst.

Samenvatting Roeland van Gent