Orion wint overtuigend met 2-0 van EHC (+video)

Door Jos Roelvink 19 september 2021

Op een goed gevuld Mariënbosch heeft Orion vanmiddag verdiend met 2-0 gewonnen van de fusieclub Emma-Hoensbroek-Combinatie (EHC). Fusiepartner Sportclub Emma, destijds nauw verbonden aan de staatsmijn Emma, heeft vele jaren in de top van het Nederlands voetbal gespeeld.

Orion begon met Giijs Walthaus in plaats van Mick Alberts. Voor Gijs was dit zijn eerste basisplaats in Orion 1.
Al vroeg in de wedstrijd kreeg Orion mogelijkheden om de score te openen. De eerste grote kans was voor Vince Alberts. Na 20 minuten schuift hij de bal van dichtbij voorbij de keeper, maar ook naast het doel. Enkele minuten later krijgt Gijs zijn kans op een doelpunt. Ook hij weet helaas van dichtbij niet te scoren. Dan lijkt direct daarna toch de 1-0 te vallen, maar fraai inkomend kopt Marvin Thomasia de bal op de voeten van de keeper.

In de tweede helft begint Orion met Frenk Wouterse aan de linkerkant en Marvin op rechts  Deze omzetting betaalt zich snel uit. Na een voorzet van René Willemse komt de bal via een EHC speler bij Marvin. Hij kapt de bal naar zijn linkerbeen en schiet laag in de korte hoek raak. De druk op EHC wordt steeds groter. Kansen volgen elkaar snel op, maar nog geen 2-0. In de 65e minuut komt Ischa Perquin erin voor Gijs en 10 minuten later Mick Alberts voor Marvin. Het spelbeeld wijzigt niet. Orion blijft druk uitoefenen. De invallers krijgen mogelijkheden, maar scoren niet.

De bevrijdende 2-0 valt uiteindelijk vijf minuten voor tijd. Een mooie verre pass van Noud Jilesen komt via Ischa bij Vince. Op de voor hem kenmerkende wijze verschalkt hij de keeper met een mooie boog in de verre hoek. Aansluitend komt Sjoerd Freriks erin voor Marco Loen.
Na ruim 90 minuten fluit scheidsrechter Stijn van Zuilichem voor het laatst. Onthoud zijn naam. Deze jonge scheidsrechter floot uitstekend.Een veel sterker Orion verlaat onder applaus langzaam het veld. Orion was vanmiddag heer en meester. De 2-0 was een magere afspiegeling.

Tot slot: opmerkelijk was dat het arbitrale trio naar Nijmegen kwam vanuit Bladel, Goes en Leek!

Opstelling SV Orion:
Stan Bruijsten; Jeroen van de Wetering, Tijn Jellema ,Marco Loen (Sjoerd Freriks), René Willemse; Jevrin Nunez, Frenk Wouterse; Vince Alberts; Gijs Walthaus (Ischa Perquin), Noud Jilesen , Marvin Thomasia (Mick Alberts)

Foto: Tijs Tummers

Videoverslag: Roeland van Gent