Orion wint Nijmeegse derby met 3-0

Door Harrie van Ooijen 7 oktober 2018

Orion behaalde 7 oktober jl. een verdiende overwinning van 3-0 op stadgenoot Quick 1888. Was de eerste helft nog gelijk opgaand, de rust brak aan met een 1-0 voorsprong voor de oranje witten, in de tweede helft brak Orion door met nog twee doelpunten. Die doelpunten kwamen van de voeten van één man, Noek Beers, de man die na drie wedstrijden in de tweede klasse I aan de leiding gaat van het topscorersklassement  met 6 doelpunten. Een wedstrijdgemiddelde na drie wedstrijden van 2 doelpunten per wedstrijd!

Noek levert dus een belangrijke bijdrage aan het succes tot nu toe van Orion maar tegen Quick 1888 maakte hij deel uit van een hecht team. In de eerste helft was de opzet om Quick 1888 te laten komen en zelf in te zakken om na verovering van de bal snel uit te breken. In de 31e minuut bijvoorbeeld produceerde rechterspits Luuk Langeveld, vandaag bijzonder op dreef, een leep boogballetje dat keeper Sjors de Bruijn ternauwernood over de lat kon tikken. Orion brak in de eerste helft een viertal keren goed uit maar was maar één keer doeltreffend. Na bestudering van de beelden (dank voor jouw voortreffelijk in beeld gebrachte samenvatting Roeland van Gendt) blijft er een flink luchtje van hands hangen rond het eerste doelpunt van Noek Beers in de 34e minuut. De Quick-spelers protesteren hun kelen schor en de aanvoerder van Quick 1888, Timo Hya, loopt frontaal tegen scheidsrechter Teun van der Velden op en ontvangt daarvoor een gele kaart. De scheidsrechter weigert de assistent van Quick ’88 te consulteren, wat weer kwaad bloed zette bij alle Quickers.

Het incident bleef nog wat minuten de gemoederen in het veld bezighouden maar gelukkig kwam de aandacht na een minuut of vijf weer op het voetballen te liggen. Vlak voor rust brak Noek Beers uit, in de samenvatting zie je heel goed hoe hij anticipeert op de door Bas Peters verkeerd  terug gespeelde bal in de Quick-verdediging. Hij wordt heel goed door Quick-keeper Sjors de Bruijn naar de buitenkant gedwongen. Maar De Bruijn schoffelt Noek Beers vervolgens net buiten het strafschopgebied neer en mag van geluk spreken dat de scheidsrechter hier slechts geel voor trekt. Quick zette hier in de eerste helft twee acties tegenover. Beiden als direct gevolg van een vrije trap. In de 25e minuut verkeek de Orion-keeper Michiel Kok zich op een bal uit een vrije trap die over hem heen zeilde en op de lat belandde en in de 39e minuut kopte Bas Peters na een vrije trap de bal een half metertje naast.

In de tweede helft keerde middenvelder Alex Kwieman niet terug. Assistent trainer Lodewijk van der Heijden verklaarde na afloop dat Orion in de tweede helft pressie zou gaan spelen. Omdat Alex al geel had ontvangen was hem laten staan in die situatie te riskant. Alex is deze competitie telkens een van de betere Orionners, maar zijn vervanger, Naud Bernards, verving hem vandaag meer dan voortreffelijk. Bij Quick kwam na enige tijd in de tweede helft Maarten Versteegen in het veld voor Calvin Groenen die in de eerste helft geen potten had kunnen breken.

Orion nam in de tweede helft het initiatief vrijwel volledig in handen. Het controleerde het middenveld en was meermalen dreigend voor de goal van Quick. In twee van die gevallen kwam Noek Beers in kansrijke positie. De eerste keer, in de 48e minuut, zette Naud Bernards Joffrey van Rossum onder druk, veroverde de bal, schoof die naar Noek en hij schoot de bal ziedend hard in de bovenhoek. Keeper de Bruijn heeft die bal alleen maar gehoord. In de 60e minuut werd Noek weer goed voor de goal gezet waarna hij de bal zo hard inschoot dat de keeper de ingeschoten bal net niet voldoende kon keren. De makkelijkste kans vanmiddag was helaas niet aan Noek besteed. Uit een mooie aanval kwam hij via een pass van Vince Alberts alleen voor de keeper maar deze wierp zich in de baan van het schot waarna de bal over de lat caramboleerde. Orion-keeper Michiel Kok die een lastige wedstrijd speelde omdat hij maar weinig te doen kreeg, hoefde in de tweede helft maar één keer handelend op te treden. Hij stopte een van dichtbij ingeschoten bal bekwaam.

Assistent Lodewijk van der Heijden toonde zich na afloop erg tevreden over de teamprestatie die Orion geleverd had. Er werd georganiseerd gevoetbald en in verdedigend opzicht werd weinig tot niets weggegeven. En in aanvallend opzicht had Orion in de persoon van Noek Beers een geweldige afmaker. In de tweede helft, toen Orion pressie ging spelen, kon het Quick tegen de muur drukken en de wedstrijd gecontroleerd uitspelen. Het is ook fijn een goede bank te hebben, zoals vandaag. Ook de onderlinge positieve coaching was vandaag dik in orde. We ontwikkelen ons als team. Dat gaat goed maar we kunnen nog beter als we nog secuurder met mogelijkheden omgaan. Nou, het seizoen is net begonnen, dus we hebben nog veel tijd om met hard werken en trainen beter te worden.

Na afloop van de wedstrijd bleven tientallen Quickers nog behoorlijk wat tijd in ons clubhuis. Dat was ook het mooie van deze derby vanmiddag.

PS: de foto's zijn van Rob Koppers.

De spelers van Orion:
Michiel Kok(k), Jeroen van de Wetering, Rene Willemse, Marco Loen (av), Vince Stans, Jevrin Nunez, Luuk Langeveld (80 Niels Weeink), Alex Kwieman (46 Naud Bernards), Robin Rafael (84 Benjamin Govaart), Noek Beers, Vince Alberts.

Op de bank (naast de 3 genoemde invallers):

Marvin Thomasia, Tom Hafkenscheid (k).

Bekijk hieronder de samenvatting van Roeland van Gendt: