Orion VR1 strandt eervol in nacompetitie

Door Tijs Tummers, voorzitter 3 juni 2019
Gister had ik het genoegen om met de spelersbus van VR1 mee te reizen naar Enschede voor de nacompetitiewedstrijd tegen Rigtersbleek, de nummer voorlaatst van de hoofdklasse.

De stemming was opperbest: ouders mee, Harm natuurlijk, John Meijering van shirtsponsor Emixion…

Scheidend trainer Patrick van Tilburg zat naast komende trainer Pascal Groen om hem alvast te kunnen bijpraten over deze talentvolle groep meiden. Mooi om die betrokkenheid te zien.

Op de fraaie accommodatie van de voormalige profclub was het begin van de wedstrijd voor de thuisclub, maar Orion herstelde zich snel.

Orion koos voor een verzorgde opbouw, waar Rigtersbleek wat directer de aanval zocht. Over en weer werden er speldenprikken uitgedeeld, maar grote kansen bleven tot de rust uit.

Fien had pech dat ze al in de eerste helft geblesseerd het veld moest verlaten. Ze werd overigens uitstekend vervangen door de 16-jarige Yade, normaal uitkomend in JO15-1.

Na rust was er aanvankelijk geen verandering in het spelbeeld, maar na een minuut of tien lag de Nijmeegse verdediging plotseling open en was het voor de Twentse linksbuiten een koud kunstje om de bal in het doel te schuiven: 1-0.

Nog voordat Orion zich van deze tik kon herstellen lag nummer twee al in het net, toen de sterke spits van Rigtersbleek uit een hoekschop van dichtbij raak kopte.

Even leek het of Orion de handdoek in de ring zou gooien, maar onze meiden merkten dat de tropische warmte vooral bij de tegenstander zijn tol begon te eisen en Orion er conditioneel beter voorstond.

En dus werden de ruggen gerecht en aangezet voor een slotoffensief om toch nog een verlenging af te dwingen.

Bibianne kopte uit een vrije trap op de paal en even later knalde Fenne van buiten het strafschopgebied keihard op de lat.

Het beetje geluk dat je dan nodig hebt ontbrak helaas en zo ging uiteindelijk Rigtersbleek verder in deze nacompetitie.

Natuurlijk was er teleurstelling, maar de Orion-vrouwen kunnen terugzien op een uitstekend seizoen.

Om meteen na de promotie naar de eerste klasse derde te eindigen én een periode te winnen is gewoon een knap resultaat. Trainer Patrick werd er na zijn laatste wedstrijd voor Orion op de terugreis door de hele bus nog eens voor bedankt.

Komende weken vinden er nog enkele trainingen plaats voordat de vakantie begint.

Met een nieuwe trainer voor de groep, een iets bredere selectie en iedereen fit hoopt Orion VR1 volgend seizoen weer om de prijzen mee te doen!

De opstelling van Orion VR1:
Lotte Jacobs; Janneke Bexkens (Hilke Wolters), Eva van Gelder, Fenne van Oss, Bibianne Garretsen; Julie Harts, Esmee Hendriks, Jip Huisman; Fien van der Borgh (Yade Acem), Anabelen de Boer, Pakwan Suppaiboonsuk (Hannah Smid)
Trainers: Patrick van Tilburg en Suze Meijer
Niet gebruikte wissel: Marit Vianen