Orion ondergaat oorwassing in Arnhem.

Door Harrie van Ooijen 5 maart 2012
De Orion-supporters gingen met gemengde gevoelens op bezoek bij FC Presikhaaf. Enerzijds wist men dat Orion de laatste wedstrijden wisselvallig speelde. Oók waren spelbepalende spelers als Daan Hendriks en Julien Salet afwezig. Maar van de andere kant hadden wij een goede historie tegen Presikaaf, dus wie weet.... Nou, de historie kon ons deze keer niet helpen. Orion werd naar een kansloze nederlaag gespeeld. Het kwaliteitsverschil was deze keer te groot. En Orion kon onvoldoendede de middelen vinden om dat verschil te compenseren met bijvoorbeeld inzet en teamspirit. Vooral in de eerste helft werd er met te weinig enthousiasme gespeeld en te angstig gevoetbald.

Orion ving Presikhaaf pas op de eigen helft op. In de achterste lijn van Presikhaaf staat een aantal spelers met een prachtige lange trap. Met name Richard Valkenier beschikt over een dodelijk precieze trap en lanceerde tot 2 keer toe de uitstekende linksbuiten van Presikhaaf, Michel de Kinkelder, die vervolgens de Orion-defensie uit het verband speelde. Pas toen de verdediging van Orion actief werd bij de spits Hugo Smits en vervolgens de Orion-middenvelders werd de druk op de Orion-achterhoede minder. Maar toen stond het al 4-0. Oriondoelman Nick Bender viel niet veel te verwijten, hij verrichtte vele goede reddingen. Misschien dat hij in de 3e minuut bij een corner zijn doel uit had moeten komen. Nu bleef hij staan en werd de bal door een Presikhaaf-speler naar een medespeler gekopt die de bal voor het intikken had. Dit was een staaltje van besluiteloos verdedigen van de gehele Orion-defensie. Enige minuten later plukte Nick Bender de bal van de schoen van de levensgevaarlijke Presikhaaf-aanvaller Sherwin Grot. Maar al in de 13e minuut was hij kansloos op een schot van diezelfde Grot die de diepte in werd gestuurd en vrij voor de Orion-keeper werd gezet. In het eerste half uur was de Orion-verdediging een speelbal voor de Presikhaaf-ploeg. In de 17e minuut viel op identieke manier als bij het derde doelpunt deze keer de bal voor de gevaarlijke rechterspits Mimoun Eloisghiri die zich niet bedacht en het 4e Presikhaaf-doelpunt liet aantekenen. In de 35e minuut soleerde Ryan Arts door de Presikaaf-verdediging en liet een schot los dat door doelman Saro van Presikhaaf onvoldoende kon worden gekeerd. Voor Hugo Smits was het vervolgens een koud kunstje om de afgeslagen bal in te tikken. Orion ging vanaf minuut dertig een betere periode in en verscheen een aantal keren gevaarlijk voor het Presikhaaf-doel. Maar in de 41e en 43e minuut moest doelma Bender weer handelend optreden en voorkwam hij verdere doelpunten van Presikaaf. Vlak voor rust kwam Orion gevaarlijk uit over rechts. De eindpass eindigde bij Ryan Arts en hij schoot de mooie 4-2 binnen. De score kreeg hiermee een draaglijker aanzien, maar of de afstand klein genoeg was om die in de tweede helft te overbruggen? John Brits liet wel weten dat het volgens hem nog niet gedaan was. Ook de loterij in de Presikhaafkantine (opbrengst voor de jeugdafdeling) bracht geen Orion-winnaar naar voren.

In de 49e minuut kwam Ryan vrij voor het Presikhaafdoel na een uitbraak op een Presikhaaf-corner, maar jammer genoeg miste hij. In de 55e en 57e minuut verrichtte keeper Bender weer een tweetal belangrijke reddingen maar in de 62e minuut was hij kansloos op een inzet van wederom Sherwin Grot. In de 61e minuut kwam bij Orion Tom Homburg voor Roel d'Hooghe en in de 73e minuut Herson Ricardo voor Hugo Smits. Even later schoot Thomas Cillessen helaas over bij een goede mogelijkheid. Vervolgens kreeg Presikhaaf nog een aantal goede mogelijkheden maar men ging daar slecht mee om. Sluitstuk van de wedstrijd vormde een prachtig genomen vrije trap van Presikhaaf-middenvelder Pasquinel Minkman die van 25 meter de bal over de muur in de hoek krulde.Daarmee stond de eindstand van 7-2 op het bord.

Na deze verwachte maar zware nederlaag gaat Orion een beslissende periode in. Het speelt de eerstvolgende 2 wedstrijden op Marienbosch. Op 11 mrt. tegen Varsseveld en vervolgens op 18 mrt. tegen mede-degradatiekandidaat Albatros. Vanaf nu is elke wedstrijd een finale. We gaan nog veel tegenstanders uit de onderste helft van de ranglijst tegenkomen dus we hebben nog heel veel in eigen hand gelukkig. Ik wens de selectie en de trainersstaf veel moed, geloof en zelfvertrouwen toe om klassenbehoud veilig te stellen.

Opstelling Orion:
Nick Bender(k) Nico Spijkers, Roel d'Hooghe (61 Tom Homburg), Thomas Cillessen, Carlo Schoorl, Hugo Smits (73 Herson Ricardo), Camillo Liem, Ryn Arts, Noud Jillesen, Mitchel Elmont (46 Timon Wattimena).