Orion net niet langs Voorwaarts Twello

Door Harrie van Ooijen 18 maart 2018

Orion speelde vandaag een belangrijk duel tegen één van de mede-kanshebbers op de titel in de klasse 2I, Voorwaarts uit Twello. De wedstrijd eindigde uiteindelijk in een 0-0 gelijkspel maar was de volle 90 minuten een leuk en attractief duel om naar te kijken. Orion speelde in de sterkst mogelijke samenstelling. Alleen Sander Tax begon niet in de basis maar op de bank omdat hij nog wat last heeft van een enkelblessure. Voor hem speelde als centrale middenvelder Alex Kwieman. Daarnaast kwam Vince van Gelder terug van een schorsing van een wedstrijd. Dat kostte Jeroen Bardoel de basisplaats die hij vorige week in Zutphen innam.

De eerste helft speelde Orion tegen de straffe ijskoude Oostenwind in en dat was niet gemakkelijk. Voorwaarts, wind in de rug, kwam furieus uit de startblokken en zette Orion direct onder druk. Orion bezweek niet maar stelde zich gefocust teweer. Ik heb Orion dit seizoen zelden zo goed en efficiënt zien verdedigen als vandaag. Alex Kwieman ontving binnen 10 minuten een gele kaart voor te hard spel. Ook Orion begon na een tiental minuten Voorwaarts onder druk te zetten door gedecideerd de tegenstander af te jagen. Hierdoor ontstond een intense wedstrijd op het middenveld. Wanneer zo’n spelbeeld ontstaat moet de keeper extra alert zijn om de ruimte achter de eigen verdediging te verdedigen. In de 13e minuut behoedde Orion-keeper Stan Bruijsten zijn team voor een achterstand toen hij een hard schot uit de rechterbenedenhoek ranselde. Ook op andere momenten waarop Voorwaarts een diepe bal speelde was Stan steeds alert met tijdig uitkomen. In de Orion-defensie onderscheidden zich met name Luuk Akkers bij hoge ballen maar vooral Jevrin Nunez die heel veel belangrijk verdedigend werk verrichtte. Jevrin raadde mij af hem "man of the match" te noemen dus dat doe ik dan maar niet, alhoewel heel veel Orion-supporters het eens waren met zijn verkiezing. In de 22e minuut raakte Luuk Akkers een mooie voorzet van linksback René Willemse net niet goed genoeg om het openingsdoelpunt van Orion aan te tekenen. Idi Duraku scoorde in de 34e minuut met een mooi lobje, maar ontving de bal helaas in buitenspelpositie.

De tweede helft, nu speelde Orion met de wind in de rug, begon even intensief als de hele eerste helft was gespeeld; op het scherpst van de snede maar binnen de sportieve grenzen. De tweede helft was even spannend en attractief als de eerste. Naarmate de tweede helft vorderde drukte Orion Voorwaarts verder terug. Het middenveld kwam steeds meer in de greep van Orion. Voorwaarts zou in de tweede helft niet voor het Orion-doel verschijnen, behalve door een incidentele ongevaarlijke hoekschop. Orion-kansen kwamen in de tweede helft vaker voor maar waren ook op de vingers van één hand te tellen.

In de 69e minuut werd rechterspits Pim Boonstra vervangen door Jeroen Bardoel en in de 75e minuut kwam Sander Tax voor Alex Kwieman. Beide vervangers lieten nog van zich horen. In de 84e minuut scoorde Jeroen Bardoel de 1-0 maar helaas nam de scheidsrechter het duidelijk foutieve vlagsignaal van de Voorwaarts-assistent over. In de 85e minuut kopte invaller Sander Tax de bal uit een afgemeten voorzet van René Willemse tegen de lat. Het zat er niet in vandaag, net niet. In de laatste 5 minuten bleven beide teams strijden voor een goed resultaat maar meer dan een punt voor elk leverde dat niet op.

Ondanks de 0-0 hebben wij genoten van een strijdbaar en vooral defensief sterk voetballend Orion. We gaan met vertrouwen de slotfase van de competitie in.

Orion speelde met de volgende spelers:
Stan Bruijsten (k), Jeroen van de Wetering, Luuk Akkers, Jevrin Nunez, René Willemse, Alex Kwieman (75 Sander Tax), Idi Duraku, Vince Alberts, Niels Weeink, Pim Boonstra (69 Jeroen Bardoel) Vince van Gelder.
Op de bank zaten: Erik Bruijsten, Fabian Kleemans, Pim van Limbeek (k)