Orion maatje te groot voor de Zweef

Door Harrie van Ooijen 20 oktober 2019

Van tevoren werd er met enig optimisme uitgezien naar de ontmoeting met de Nijverdallers. Dat was vooral gebaseerd op het aanhoudend goede spel van Orion in de voorafgaande drie wedstrijden. Er wordt al weken met flair en zelfvertrouwen gespeeld. Het plezier spatte er vanaf. Het spel was regelmatig een lust voor het oog. De enige kanttekening die vandaag gemaakt kan worden is de grote slordigheid waarmee met de kansen werd omgesprongen. Met de rust had het minimaal 5-0 voor Orion moeten staan. De meest opgelegde kansen werden om zeep geholpen. Ik laat een opsomming hiervan achterwege. Maar... het verzorgde veldspel van de Nijmegenaren bleef een lust voor het oog.

In de 8e minuut al was het raak. Noek Beers, Orion’s topscorer, werd via een drietal tussenstations voor de keeper gezet en faalde niet in de afwerking. Hij bracht de stand op 1-0 voor Orion. Tot de rust bleef Orion oppermachtig maar drukte dat niet uit in doelpunten. Zoals gezegd, kansen genoeg maar ze werden allemaal, tot afgrijzen van het Nijmeegse publiek, om zeep geholpen. In de 36e minuut scoorde Orion wel, maar die goal werd terecht afgekeurd vanwege buitenspel. Voor de rust kwam er geen verandering in de stand. Hoe groot je overwicht ook is, de stand kan zomaar gelijk worden door een lullige van richting veranderde bal of een slecht verwerkte corner. In de 37e minuut mazzelt Orion enigszins omdat een aanvaller van de Zweef teveel tijd nodig om de bal te controleren waardoor Tim van der Hurk redding kan brengen. Zo wordt de rust bereikt met een 1-0 voorsprong van Orion.

Na rust blijkt de enigszins ongelukkig voetballende Alex Kwieman vervangen door Noud Jilesen, en Noud kopt binnen een paar minuten de dik en dik verdiende 2-0 binnen. Orion bleef met overtuiging combineren en zette de Zweef onder volle druk, met name ook door het stuwende, diepgaande spel van de gebroeders Vince en Mick Alberts en ook door de controle die Jevrin Nunez in defensief opzicht neerlegde. Wat ook een lust voor het oog was, ook in de eerste helft al, waren de wisselpasses van onze twee centrale verdedigers Marco Loen en Tim van der Hurk die vaak loepzuivere ballen over de volle breedte op de flank aan de andere kant gaven. Dat lukt alleen als je voldoende vertrouwen hebt om zo’n pass te geven.

Rond de 65e minuut glijdt Noud Jilesen, als sluitstuk van een prachtige aanval over 3 a 4 schijven, de bal in het doel van de Zweef. Ook in doelpunten uitgedrukt is de wedstrijd nu gespeeld. In de tweede helft is tot dan toe elke kans benut. Ook niet in de 75e minuut toen Noek Beers voor het doel werd gezet en secuur binnenschoot. In de 70e minuut was Luuk Langeveld gewisseld voor Naud Bernards. En in de 80e minuut kwam Marvin Thomasia voor linksback René Willemse. Dat veranderde niets meer aan de 4-0 stand. Het was weer een mooie middag geweest op sportpark Mariënbosch waar door de Nijmeegse aanhang met volle teugen van was genoten.

Orion speelde met de volgende spelers:
Michiel Kok (k), Marco Loen (av), Jeroen van de Wetering, Tim van der Hurk, Rene Willemsen, Vince Alberts, Jevrin Nunez, Alex Kwieman, Mick Alberts, Noek Beers, Luuk Langeveld .
Naast de in het verslag genoemde invallers, zaten ook op de bank:
Reservekeeper Stan Bruijsten en Giacomo Mazzoleni

Foto's: Rob Koppers