Orion gaat voor LED

Door Desiree van Steenveldt 21 januari 2020

Heb je al eens gezien hoe helder de lampen schijnen op Veld 3? Dit zijn LED-lampen en deze verlichting komt er in het eerste kwartaal van 2020 ook op Veld 1, Veld 2 en het Pupillenveld. Duurzaam en mooi!

LED it shine!
LED-lampen vragen slechts 40-50% van de energie van gewone lampen en de nieuwste generatie LED-verlichting is zelfs nóg efficiënter. Op Veld 3 ervaren we al een tijdje hoe mooi en zuinig dat licht is. En met gebruik van 35% subsidie die we eind 2019 binnen gehaald hebben, kunnen we ook op Veld 1, 2 en het Pupillenveld de gewone lampen vervangen door LED-lampen. We houden hetzelfde aantal lichtpunten, maar vervangen alleen de armaturen. Veld 4 blijft zoals het is, daar willen we zo min mogelijk op spelen en dan is het dus minder rendabel om dit veld van LED-verlichting te voorzien.

Elektrisch neutrale club
Het energieverbruik voor deze drie velden gaat met het vervangen van de lampen omlaag van circa 90.000 kWh naar 30.000 kWh. Een jaarlijkse besparing van 60.000 kWh dus. Dat staat gelijk aan het gemiddeld energieverbruik van 15 tot 20 huishoudens. Nu de zonnepanelen op ons dak al jaarlijks zo’n 65.000 kWh opleveren gaan we richting een elektrische neutrale vereniging! Daar durfden we een paar jaar geleden nog niet van te dromen, maar komt nu in zicht.

Steeds duurzamer
Ondertussen kijken we alweer vooruit. De volgende opgave is om ons gasverbruik te reduceren. We stoken het gas voornamelijk om het douchewater te verwarmen. We gaan er mee aan de slag om ook hier een milieuvriendelijke slag in te slaan. Zo draagt Orion haar duurzame steentje bij.