Orion boekt eerste competitieoverwinning

Door Lars van den Broek 5 september 2022

Na het gelijkspel in de Achterhoek tegen Longa, speelde Orion gisteren haar eerste thuiswedstrijd tegen een andere Achterhoeker, sportclub Silvolde. Vorig seizoen wist Orion tweemaal niet te winnen van de Silvoldenaren en ook deze editie bleek het een taaie strijd te worden voor de oranje-witten.

Orion begon in de volgende opstelling: Natan van Valkenhoef; Jeroen v/d Wetering, Tijn Jellema, Marco Loen, Sjoerd Freriks; Jevrin Nuez, Frenk Wouterse, Marvin Thomasia; Sam Huismans, Mick Alberts & Ischa Perquin. Op de bank begonnen: Beer Bruins (K), René Willemse, Naud Bernards, Max Cornelisse, Noud Jilesen en Jesse van Benthem. Door het ontbreken van de geblesseerde Stan Bruijsten en Dion van Toorn, en de door werk afwezige Michiel Kok, keepte Natan van Valkenhoef gisteren zijn eerste, officiële wedstrijd voor Orion 1. De keeper van de O23 deed dit zeer verdienstelijk.

Orion kwam het eerste kwartier niet in de problemen en was dominant in balbezit, zonder dat dit zicht uitte in grote kansen. Na 15 minuten was het Ischa die over de linkerkant de achterlijn wist te halen en de bal goed terug trok richting de zestienmeterlijn, waar Sam de bal over de grond op de keeper schoot. Na een uitbraak van Silvolde over de rechterkant, kon Natan de lage voorzet goed verwerken. De voortzetting leverde een mooie Orion aanval op, waar Marvin zijn schot richting de hoek de kracht mistte om het de keeper echt lastig te maken. Een volgende kans kwam voort uit een goede crossbal, waarna Jeroen in één balcontact Sam alleen voor de keeper wist te zetten. Sam faalde niet, maar de gresnrechter had al gevlagd voor buitenspel. Silvolde kreeg nog één kans, uit een standaard situatie. Een vrije trap van ongeveer 20 meter, werd knap over de muur in de korte hoek gemikt, maar Natan wist de bal met een katachtige reflex uit het doel te houden.

Tijdens de rust werd Sjoerd Freriks vervangen door René Willemse. In de tweede helft wist Orion snel op voorsprong te komen. Nadat er in de rust weer op gehamerd was, wist Orion direct Ischa te benutten door zijn snelheid op de linkerkant. Ischa wist nu zelf voor zijn directe tegenstander langs te kruisen in zijn sprint, waarna hij knap wist af te ronden in de korte hoek. Een verdiende voorsprong. Orion wist dit helaas niet lang vast te houden en werd al snel in de tweede helft teruggedrongen door SIlvolde. Zonder goed te voetballen, kwam Silvolde wel tot enkele kansen. Het voetbal werd er niet beter op, maar de spanning bleef door de minimale voorsprong van Orion. Door nieuwe energie te brengen met Naud Bernards, Noud Jilesen en Jesse van Benthem probeerde Orion nog iets te veranderen, maar het spelbeeld bleef rommelig en slordig. De grootste kans voor SIlvolde kwam in de laatste minuten, waar een lange corner op de hoek van het vijf meter gebied hard werd ingeschoten in de horte hoek, maar tot zijn geluk zag Natan deze bal al snel in het zijnet verdwijnen. Zo wist Orion 'de nul' te houden met een debutant als keeper, een knappe prestatie. En het belangrijkste: de eerste drie punten van het nieuwe seizoen. Volgende week wacht een uitwedstrijd, tegen SV Juliana'31. Een leuk weerzien met Mitchel Nguyen. Graag tot in Malden!

Videoverslag: Roeland van Gent