Orion 1: Selectie eerste klasse waardig!

Door Harrie van Ooijen 3 september 2018

Op een mooie zomeravond in juli jl.  had ik een gesprek met Jeroen van Haaren, trainer van de heren 1-selectie van SV Orion. Jeroen heeft één seizoen erop zitten en dat is een mooie aanleiding om met hem terug te kijken op zijn eerste jaar bij onze club en ook om vooruit te kijken naar het nieuwe seizoen 2018-2019.

Jeroen blikt met veel tevredenheid terug op zijn eerste jaar als hoofdtrainer van Orion.

“Mijn eerste jaar bij Orion is mij erg goed bevallen. Ik werkte samen met veel verstandige mensen  die met elkaar volop de samenhang en de samenwerking zoeken in het belang van de club. Ik ben uitermate tevreden over de samenwerking binnen de staf van Orion 1 met co-trainer Lodewijk van der Heijden, met teammanager Eric Bender, fysio Yoran Kuhlman, assistent scheidsrechter Lars van den Broek en technisch manager Michiel Kompier. Ik heb ervaren dat de club erg goed georganiseerd is. Orion beschikt over veel voetbaltalent dat binnen de jeugdafdeling volop tot ontwikkeling kan komen door de vele goede trainers en door het hoge niveau waarop de jeugdteams acteren. Ik heb van nabij mee gemaakt dat bij de selectieteams in de jeugdafdeling de focus gericht is op het opleiden van jeugdspelers voor het eerste elftal. Het samenwerken met de jeugdafdeling van Orion verloopt bijzonder goed."

Blessureleed
“Seizoen 2017-2018 werd de eerste selectie van Orion getroffen door erg veel blessures. Daarvan waren er vele van langdurige aard, vier zelfs van een heel seizoen. Veel andere blessures hoopten zich vooral aan het einde van het seizoen op. Met als gevolg dat het hoge niveau van de eerste twintig wedstrijden niet meer behaald werd. Binnen de staf is gezocht naar de oorzaak van al die blessures. Wij moesten constateren dat er vooral veel botte pech aan de blessures ten grondslag lag. Er waren drie gevallen van gescheurde kniebanden en twee jongens zijn als gevolg van zware blessures uit seizoen 2016-2017 helemaal niet aan spelen toegekomen. Daarnaast twee spelers met breuken in het gezicht en één speler liep tijdens een wedstrijd een armbreuk op. Het was hartverwarmend dat ook deze jongens toch de motivatie hadden om bij alle trainingen en wedstrijden aanwezig te zijn. Zonder andere spelers te kort te doen verdienen Bart de Lange, Vincent Pessanha en Dirk Hupperts een enorm compliment daarvoor.
Wij hebben het grootste deel van de competitie aanvallend en verzorgd voetbal gespeeld. Door een hoge druk te zetten speelden we onze tegenstanders vaak vast. We creëerden daarmee veel kansen, maar lieten die vaak onbenut.”

Vers bloed zorgt voor versterking
“We hebben van die ervaringen van het afgelopen seizoen geleerd. We hebben spelers gevonden voor het komende seizoen, die een extra impuls kunnen gaan geven in vooral de voor- én de achterhoede. Voorin gaan twee spelers van het eerste zaterdagteam van de Treffers om een basisplaats knokken. Dat zijn Luuk Langeveld en Noek Beers. Daarnaast is oud jeugdspeler van Orion en linkerspits Robin Rafael teruggekeerd van de proftak (jeugd) van NEC. Vanuit de A-jeugd van Orion maakte Mick Alberts de overstap naar Orion 1. Uit het tweede stroomde Benjamin Goovaart door. Verdedigend hebben we ons versterkt met Vince Stans die overkwam van Jong Achilles uit Groesbeek. Ook verdediger/verdedigende middenvelder Tim van den Hurk keerde terug op het oude nest. Daarnaast proberen we het wegvallen van onze verdedigingsleider van de vorige jaren, Luuk Akkers, te compenseren met het inzetten van ‘good old’ Marco Loen. Hij is de uitdaging aangegaan om zich topfit te trainen. Op de trainingen zien we Marco met name conditioneel veel vooruitgang boeken. Voetbaltalent heeft hij te over zoals alle kenners wel weten. We gaan het zien en hopen van harte dat hij slaagt. We hebben nu een situatie waarin we op alle posities minstens twee gelijkwaardige spelers kunnen opstellen. Of spelers worden opgesteld hangt niet alleen van hun conditie of hun talent af maar ook van hun bereidheid om voor het teamresultaat te knokken. Echte teamspelers maken komend seizoen veel kans om uit te groeien tot stamspeler in Orion 1.”

Kampioenen?
Mijn onvermijdelijke slotvraag aan het einde van ons gesprek luidde: “Waar staan wij in de ranglijst van de tweede klasse I aan het einde van komend seizoen?” Jeroens antwoord is het antwoord van een ervaren trainer: “Ik ga niet zeggen dat wij kampioen worden of promoveren. Maar de eerste selectie van Orion 1 barst van het talent en is zeker eerste klasse waardig.”

Wij wensen Jeroen, de staf en natuurlijk de spelers heel veel succes in het seizoen 2018-2019.

Foto's: Rob Koppers