Orion 1 pakt eerste punt in 4e divisie (+video)

Door Lars van den Broek 29 augustus 2022

De spannende finale in de nacompetitie was een mooi slot van erg goed seizoen van de oranje witten. Het zorgde echter wel voor een kortere zomerstop. Orion speelde ter voorbereiding 7 oefenwedstrijden, waar de progressie per wedstrijd goed zichtbaar was. Orion start het seizoen in de 4e divisie, voorheen de hoofdklasse. Met veel bekende namen gaat Orion weer op voor een mooi voetbaljaar.

De start vond gistermiddag plaats in Lichtenvoorde, waar tegenstander Longa’30 zich juist wist te handhaven via de nacompetitie. Orion trad aan in de volgende opstelling: Michiel Kok; Jeroen v/d Wetering, Tijn Jellema, Marco Loen, Sjoerd Freriks; Jevrin Nuñez, Frenk Wouterse, Vince Alberts; Sam Huismans, Jesse van Benthem, Mick Alberts. Ook waren er nog enkele afwezig door blessures: Marvin Thomasia, Stan Bruijsten, Dion van Toorn en de in de warming-up uitgevallen Ischa Perquin konden helaas niet spelen. Noud Jilesen was ook nog afwezig. Oude bekende Michiel Kok verving Stan prima onder de lat, dit keer vanaf het eerste fluitsignaal.

Orion ging goed van start in de achterhoek. Er werd in de eerste twintig minuten geduldig opgebouwd en gezocht naar de ruimte achter de verdediging. In de openingsfase creëerden Orion ook de meeste kansen, waar de keeper van Longa zich kon onderscheiden. Een knappe volley van Sjoerd werd knap uit de bovenhoek getikt. Net voor rust wist Sam nog Vince diep te sturen, maar een schot in de korte hoek werd gepareerd. Orion kwam zelf nauwelijks in de problemen in de eerste helft, maar wist dat het gevaar van Longa in de omschakeling lag bij eigen balverlies.

In de tweede helft was Orion voornemens op zoek te gaan naar een snelle 0-1, maar viel deze na enkele minuten binnen voor de Lichtenvoordenaren. Een snelle ingooi werd doorgekopt richting de penaltystip, waar de inlopende middenvelder van Longa de bal vrij voor Michiel wist binnen te tikken; 1-0 (52e min.). Orion was niet meer zo dominant als in de eerste helft. Longa kon het veld kleiner gaan maken, maar bleef gevaarlijk uit de counter. Zo’n gevaarlijke uitbraak leverde de bijna een nieuwe tegentreffer op, maar in plaats van zijn medespeler in te spelen, schoot de spits van Longa de bal wild over. Hierna ging Orion het over een andere boeg gooien. Eerst kwam debutant Jim Alberts al in de spits te staan, alle drie de Alberts in Orion 1 (mooi moment!) en hier werd hij in de laatste 15 minuten vergezeld door Tijn Jellema. Met snelle voorzetten probeerde Orion de gelijkmaker te forceren. Een voorzet van Sam werd knap ingekopt door Jim, maar de bal werd wederom net onder de lat weggetikt door de doelman van Longa. Orion bleef aandringen en de gelijkmaker was er bijna, toen Jesse de bal hard voorlangs schoot en Tijn er maar net niet bij kon.

Door het tijdrekken van Longa, telde de scheidsrechter veel blessuretijd bij, waardoor Orion kon blijven proberen. Nog één lange bal werd met zijn laatste energie door Tijn Jellema binnengekopt. Waar alle Longa spelers naar de grond zakten, was er bij Orion de opluchting van in ieder geval een punt in het openingsduel. “Al een punt meer na één wedstrijd dan de afgelopen jaren”, was een veel gehoorde uitspraak na afloop. Daar houden we ons aan vast. Op naar de eerste thuiswedstrijd van het seizoen, aanstaande zondag tegen Silvolde.

Foto’s: Ruud Jellema

Videoverslag: Roeland van Gent