Onze (fraaie) accommodatie

Door Tijs Tummers, voorzitter 4 juni 2014

Het afgelopen jaar heeft Orion met ruimtegebrek te kampen gehad. Dit werd vooral veroorzaakt door Veld 3, dat door een verkeerde aanleg het gehele seizoen niet gebruikt kon worden. Maar ook met de kleedkamers is het af en toe inschikken.

Ik betrapte me dan ook op enige afgunst toen ik vorige week bij FC Zutphen werd rondgeleid, waar onze Meiden D1 de bekerfinale moest spelen.

FC Zutphen, een club met eenzelfde aantal leden als Orion, had anderhalf jaar eerder zijn nieuwe accommodatie betrokken.

Het loog er niet om: zes wedstrijdvelden plus drie aparte trainingsvelden. Negentien kleedkamers. Een grote sponsorruimte annex bestuurskamer. Een groot wedstrijdsecretariaat, een aparte redactieruimte met moderne apparatuur, drie extra vergaderruimten. Een glazen beheerdersruimte met perfect zicht op de kleedkamergangen.

Onderweg kwamen we de voorzitter van FC Zutphen tegen, die meteen enthousiast van wal stak. ‘Wat leuk dat ik u tegenkom. Mag ik u feliciteren met uw prachtige accommodatie? Een paar jaar geleden hebben we Orion nog bezocht. Het heeft zeker als voorbeeld voor ons eigen sportpark gediend!”

De voorzitter van FC Zutphen had natuurlijk gelijk: ruimtegebrek of niet, Orion heeft een fantastische accommodatie, dat mogen we nooit vergeten vanwege wat praktisch ongemak.

En zelfs de voorzitter van Zutphen legde nu uit dat het op zaterdagochtend soms zo druk was dat ze er aan dachten om banken met haakjes midden in de kleedkamer te zetten, zodat ze door twee elftalletjes tegelijk benut konden worden.

Het was, kortom, het klassieke verhaal van het gras van de buurman, dat in ons geval letterlijk het afgelopen jaar misschien wel wat groener was geweest dan ons eigen overbelaste gras, maar volgend seizoen ook dat niet meer.

Ik had beter moeten weten. Diezelfde ochtend nog had de begeleider van Adur Atletic zijn ogen uitgekeken op Sportpark Mariënbosch. Ja, in Engeland kenden ze ook wel zulke accommodaties als deze, dat waren de trainings grounds van de grote Premier League clubs…

En alsof ik nog niet genoeg met mijn neus op de feiten was gedrukt bezocht ik ’s avonds de kampioensreceptie van VV Keizerstad. Daar hoopte men dat volgend jaar voor de zeven elftallen een portokabin als clubhuis naast het veld gezet zou worden.

Een leerzame dag, al met al.

Orion heeft nog altijd de mooiste accommodatie uit de verre omgeving. En de maatregelen zijn genomen om daar volgend seizoen nog meer plezier aan te kunnen beleven dan in het afgelopen jaar.