Onze club in coronatijd: Orion 2

Door Tijs Tummers 1 maart 2021

Mart de Klein (30) maakt al tien jaar deel uit van het vriendenteam dat ooit Orion 4 was, toen Orion 3 werd en sinds dit seizoen zelfs is gepromoveerd tot Orion 2.

Moet Orion 1 nu ook oppassen?
Mart: ‘Ha, nee! Het vertrouwde Orion 2 is deze zomer Onder-23 geworden en daarom is ons team toen gevraagd om Orion 2 te worden. Dat is pittig, we spelen eerste klasse, maar we houden wel van een uitdaging.”

Wat zijn jullie voor een team?
Mart: “We zijn een echt vriendenteam. De kern kent elkaar al vanaf de F-jes, jongens als Jesse van Eijden, Luuk Bos, Jan Seuren. Ik zelf kwam in de D-tjes in het team. Veel spelers zijn beste vrienden van elkaar, we zien elkaar ook veel buiten het voetbal. Af en toe is iemand eens een periode weggeweest, maar ze komen toch altijd weer terug, vanwege het Nijmegen- en Oriongevoel.”

En hoe fanatiek zijn jullie?
Mart: “De eerste en tweede helft zijn heel belangrijk voor ons, maar de derde helft óók. Als slechts een van de twee belangrijk voor je is dan werkt het niet in ons team.”

Jullie handhaven je al een hele tijd op een behoorlijk niveau.
Mart: “We trainen maar één keer per week, maar wel serieus. We verzorgen per toerbeurt de training. Je moét komen trainen, anders sta je er ’s zondags naast. Buiten die ene training, doen we ook veel aan andere sporten, vaak ook met elkaar: we hebben een fietsclubje, een squashclubje, padel, zaalvoetbal. En er zitten nogal wat ALO-ers in ons team, dus conditioneel zit het wel goed. Helaas sukkel ik zelf de laatste tijd wel met allerlei blessures.”

Heb je in het dagelijks leven ook met corona te maken?
Mart: ‘Ik heb het zelf gehad! In januari, via mijn moeder die werkt met verstandelijk gehandicapten. Eerst gewone griepverschijnselen, maar na een paar dagen werd ik echt benauwd, kon ik niet veel meer dan piepen en naar adem happen. Waarschijnlijk heb ik toen een corona-longontsteking ontwikkeld. Het viel me echt zwaar tegen, dertien dagen in m’n eentje in quarantaine was ook geen pretje. Inmiddels gaat het weer, al ben ik nog meteen buiten adem als mijn hartslag omhoog gaat.”

En heb je op je werk nog met covid te maken?
Mart: “Jazeker, ik ben businessanalist bij de GGD Noord en Oost Gelderland, die ook deel uitmaakt van de veiligheidsregio. Ik analyseer data en zorg ervoor dat de juiste informatie, op de juiste manier, bij de juiste mensen komt. Zodat zij daarop hun beslissingen kunnen baseren. Dat zijn met name de managers van de GGD en de veiligheidsregio, maar ook andere overheidsinstanties. Ernst Kuipers bijvoorbeeld, die vaak te gast is bij talkshows op TV, baseert zich op de data die wij als veiligheidsregio’s hem aanreiken.”

Wat vind je van de wijze waarop de media de coronacijfers presenteren?
Mart: “Daar ontbreekt het vaak aan duiding, dat is wel jammer. Cijfers op zich zeggen vaak niet veel, het gaat er om welke betekenis je er aan kunt geven.”

Even terug naar het voetbal: de meesten van jullie zijn de 27 inmiddels gepasseerd…
Mart: “Ja, dat is wel jammer nu met de laatste versoepeling. Niet iedereen is trouwens ouder dan 27 en de jongeren in ons team beginnen volgende week zeker weer met trainen. Want we missen het heel erg. Het voetbal, maar ook elkaar. Ik zie veel jongens nog wel, maar niet als groep. Ik ben een groepsmens, allemaal bij elkaar vind ik juist zo mooi. Samen barbecueën of – zoals je op de foto ziet - voor ons jaarlijkse weekendje naar de Hertekolk in Epe. Laten we hopen dat dat snel weer mogelijk is!”