Nijmeegs initiatief laat kwetsbare mensen sporten

Door Desiree van Steenveldt 6 december 2017
Stichting Life Goals, sportvereniging Orion en RIBW Nijmegen & Rivierland slaan handen ineen

Stichting Life Goals en sportvereniging SV Orion slaan de handen ineen met een nieuw initiatief voor mensen die het zelf (even) niet meer redden. Zij laten kwetsbare mensen onder begeleiding sporten op de velden van Orion. Zo dragen beide partijen bij aan een samenleving waarin niemand buitenspel staat. Life Goals en Orion gebruiken de kracht van sport om mensen te inspireren weer mee te doen. Begin november is de eerste groep bij Orion begonnen.

Rik Jansen is initiatiefnemer van het Life Goals Nijmegen en al meer dan 20 jaar lid van voetbalvereniging Orion. Life Goals Nijmegen is onderdeel van het Stichting Life Goals Nederland netwerk. ‘Dankzij de nieuwe verbindingen tussen Stichting Life Goals, Orion en zorginstellingen kunnen we in Nijmegen sportprogramma’s opzetten voor kwetsbare doelgroepen. Er zijn weinig middelen zo effectief als sport. Het maakt niet uit wat je achtergrond is, sport brengt mensen bij elkaar, zorgt voor discipline en plezier. Daarom is het jammer dat juist deze mensen niet altijd de kans krijgen om te sporten. Daar wilden we wat aan doen. Ons doel is het eerste jaar minstens honderd mensen te bereiken / te laten deelnemen. Toeleiding van nieuwe deelnemers loopt via de aangesloten zorginstelling(en). Het gaat niet alleen om voetbal; voor de invulling van het programma kijken we naar de behoefte van onze deelnemers .’

Groep RIBW Nijmegen & Rivierenland
Margot Guitjens coördineert bij RIBW Nijmegen & Rivierenland – een organisatie voor begeleid wonen – de activiteiten op het gebied van een gezonde leefstijl. ‘In onze visie draagt bewegen bij aan het herstel van onze cliënten. Ze zitten daardoor letterlijk en figuurlijk beter in hun vel. Daarom ben ik zo blij dat de eerste groep bij Orion is begonnen. Ze zijn heel enthousiast. Sporten bij een reguliere vereniging is voor mensen met een psychiatrische aandoening stressvol. Wij hebben zelf maar beperkt budget en tijd om ze te begeleiden. Dit initiatief is een mooie tussenstap. Zo kunnen onze cliënten bij een reguliere club sporten met begeleiding vanuit de organisatie.’ De groepen krijgen tijdens het sporten begeleiding van de maatschappelijke sportcoaches van Stichting Life Goals.

Financiering Oranje Fonds en Rabobank Rijk van Nijmegen
Stichting Life Goals, Orion en RIBW Nijmegen & Rivierland dragen in-kind bij aan het initiatief. Financiële steun is er van het Oranje Fonds en Het Coöperatiefonds van Rabobank Rijk van Nijmegen. Ronald van der Giessen, directeur Oranje Fonds: “Het Oranje Fonds steunt initiatieven die daadwerkelijk een verschil maken binnen de samenleving, die ervoor zorgen dat iedereen een plek heeft in de maatschappij. Dit initiatief is daar een goed voorbeeld van. We verwachten dat deze bijdrage het project een mooie stimulans geeft om de doelstelling te bereiken.” Het Coöperatiefonds van Rabobank Rijk van Nijmegen doneert aan initiatieven die het sociale, maatschappelijke en culturele leven in de lokale gemeenschap in het Rijk van Nijmegen verbeteren.

‘Ik ben ontzettend blij met de bijdragen van alle partners’, zegt Rik Jansen. ‘Hiermee kunnen we een goede start maken. Het is voor de duurzaamheid van het project echter wel van belang in 2018 dat nieuwe partijen aansluiten. Voor de Gemeente Nijmegen was het niet mogelijk al in 2017 aan te sluiten bij het initiatief. Ik hoop dat dit in 2018 wel het geval gaat zijn. Samen kunnen we hier de komende jaren iets prachtigs neerzetten in deze stad!’.

Sportevenement
In het voorjaar van 2018 organiseert Life Goals Nijmegen een sportief evenement bij Orion. Hou de website in de gaten voor meer info.

Wil je Life Goals volgen via de sociale media? Kijk dan op