Kwijtschelding contributie?

Door Tom Smit 23 augustus 2021

De afgelopen periode zijn wij als bestuur regelmatig benaderd met de vraag of er geen hele of gedeeltelijke kwijtschelding zou kunnen plaatsvinden van de te betalen contributie. Dit onder verwijzing naar de Coronapandemie waardoor er gedurende lange tijd niet of nauwelijks gevoetbald of getraind kon worden.
Als voorzitter ben ik hierover ook onlangs nog eens gebeld.
Het antwoord op de vraag naar kwijtschelding heb ik hieronder nog eens verwoord.
Dit in de hoop dat de kwestie hiermee – naast onze communicatie in de ALV, via whatsapp groepen, website, divers overleg etc. - nog beter en voor alle leden duidelijk is.

Tijdens de ALV van december 2020 hebben wij uitgebreid stilgestaan bij de vraag hoe om te gaan met het lastige feit dat er niet of nauwelijks gevoetbald, getraind enz. kon worden. Daar is toen unaniem besloten om de lijn van alle Nijmeegse voetbalverenigingen en ook die van de KNVB te volgen.
Dit betekent dat we niet overgaan tot kortings- en /of kwijtscheldingsregelingen.
In diezelfde ALV heeft het bestuur toegelicht dat we aan deze gedragslijn inzake contributie geen concessies kunnen doen. Dit om de continuïteit van onze vereniging niet in gevaar te brengen. Als bescheiden, maar welgemeende pleister op de wonde is in de ALV afgesproken dat we als vereniging graag investeren in een feest voor alle leden zodra dit mogelijk is – bij voorkeur bij gelegenheid van de opening van het nieuwe seizoen. Aan de organisatie van dit feest wordt intussen gewerkt.

Dat Orion een vrijwilligersorganisatie is blijven we daarbij graag onder ieders aandacht brengen. We bestaan en functioneren dankzij het enthousiasme en de inzet van enkele honderden vrijwilligers!
Op een enkele uitzondering na wordt het werk – ook dat van ons bestuur – door vrijwilligers gedaan.
Dus ook voor de organisatie van een feest zijn, net zoals voor bijvoorbeeld het voetbalkamp en diverse toernooien, veel vrijwilligers nodig.

Helaas zijn onder invloed van de Corona pandemie veel van onze vrijwilligers inmiddels andere dingen gaan doen. Dat beeld herkennen we ook landelijk.
We staan daarom bijvoorbeeld al weken ‘droog’ in de kantine, de keuken is niet bezet en we lopen met ons terreinbeheer achter veel feiten aan. Ook het invullen van het trainingsschema kostte dit jaar meer moeite door een stevige zoektocht naar coördinatoren, trainers, leiders enzovoorts.

Gelukkig bouwen we ons vrijwilligersbestand intussen al weer een beetje op en blijkt zo’n 95% van onze leden zich te kunnen vinden in onze gedragslijn inzake kwijtschelding contributie.
Dat is goed nieuws en doet ons met vertrouwen en plezier uitkijken naar het begin van een nieuw seizoen.
Dit als altijd in de wetenschap: Orion, dat zijn wij allemaal!

Tom Smit