Joop Jongerius op de middenstip

Door Guus Biessels 20 juni 2022

Naam: Joop Jongerius

Geboren: 20 mei 1957 (dus net de pensioengerechtigde leeftijd bereikt)

Woonplaats: Milsbeek

Familie: 2 kinderen; Maarten en Mirjam. Mirjam heeft met Guus 2 kinderen; Jip van 11 en Kees van 4.

Beroep/opleiding/studeer: Tot 1994 manager bij IBM. 11 januari 1995 begonnen met de Pannekoekenbakker in Plasmolen. In 2015 heeft Maarten deze overgenomen. Ik ben nu directeur van de Pannekoekenbakker organisatie die op dit moment 15 vestigingen telt.

Verliefd/verloofd/getrouwd: Getrouwd met Inge

Favoriete eten: Pannenkoeken; Elke ochtend een ontbijtje van muesli, Yoghurt en noten. Sinds ik scheidsrechter ben, heb ik ook het roer omgegooid met eten. Ik probeer nu zo gezond mogelijk te eten en fit te blijven.

Favoriete TV-programma: Voetbal Inside, en ik heb de serie “the good doctor” gevolgd. Verder kijk ik niet zoveel televisie.

Muziek: Purple Rain van Prince mag voor mij bovenaan in de top 1000. Creep van Radiohead vind ik een fantastisch nummer. Verder nummers van Coldplay en Rolling Stones.

Vakantieland: mooiste vakantieland is Noorwegen. Diverse landen in Afrika bezocht. Namibie met zijn Kalahari woestijn. Allermooiste reis was naar Antarctica.

Lid van sv Orion sinds: 2019.

Wat ik doe bij sv Orion: Toen kleinzoon Jip nog onder 9 speelde was ik regelmatig spelbegeleider. Dat vond ik heel leuk om te doen. Mirjam zei toen “Pap, ze zoeken nog scheidsrechters bij Orion”. Dat leek me wel leuk om eens te proberen. Dat is nu echt wel een hobby geworden. In het begin had ik nog wel problemen met de conditie. Dus een personal trainer in de arm genomen, die mij 3 maanden flink onderhanden heeft genomen. Daardoor ook nog eens 11 kg afgevallen. Ik wil een wedstrijd zo goed mogelijk fluiten, en me blijven ontwikkelen. Het helpt me enorm om fit en gezond te blijven.

Zelf gevoetbald/ ik voetbal nog bij: Heel vroeger in de jeugd gevoetbald bij Celeritudo in Utrecht. De club waar mijn vader altijd in het 1e heeft gevoetbald. Celeritudo is ondertussen gefuseerd met o.a. Velox en heet nu VSC.

Favoriete club Nederland: Ajax en FC Utrecht. Maar supporter van Utrecht ben je niet altijd voor je lol.

Favoriete club Buitenland: Ik heb niet een echte vaste club, maar ik volg meer de clubs waar goede Nederlandse spelers spelen of trainers zitten, zoals Liverpool, Barcelona en Juventus. Ik kijk uit naar Manchester United volgend jaar. Het zou leuk zijn als ten Hag United weer aan het voetballen krijgt.

Favoriete speler Nederland: Frenkie, de Ligt en van Dijk.

Favoriete speler Buitenland: Zlatan Ibrahimović. Een nachtmerrie voor menig scheidsrechter. Kan erg lachen om zijn acties. Zoals die keer dat hij bij de scheidsrechter moest komen en hij dus niet kwam. Totdat uiteindelijk de scheids maar naar Zlatan toe liep. Zijn lichaamsbeheersing door zijn vechtsport achtergrond is onnavolgbaar. Wat een atleet, en wat een ego.

Favoriete speler sv Orion: Jip Schneider (kleinzoon) die afgelopen seizoen bij JO11-1 speelde in de spits.

Favoriete elftal sv Orion: JO11-1, en volgend jaar dus JO12-1.

Favoriete trainer: Fien en Fenne, die JO11-1 op een fantastische wijze hebben geleid.

Mooiste wedstrijd: WK 2014 Spanje – Nederland waarbij Nederland met schitterende goals (van Persie en de spurt van Robben) revanche neemt op Spanje door met 1-5 te winnen. Dat was lekker. Maar het maakte het verliezen van de EK finale in 2010 er natuurlijk niet mee goed.

Mooiste doelpunt ooit: Johan Cruijff scoorde in de wedstrijd tegen den Haag op 2 januari 1972 een schitterend doelpunt. In 1 beweging langs de rechter verdediger. Ik was toen 14 jaar. Haha. Lang geleden.

Stadion: Anfield en dan een vol stadion. De beleving van Camp Nou vond ik tegenvallen. Tribunes liggen wat boven elkaar. Waardoor je maar een gedeelte van het stadion ziet, en niet het gevoel hebt dat je in een vol stadion zit.

De VAR is goed voor het voetbal: Ik ben een voorstander van de VAR. Ik denk dat het voetbal veel eerlijker is geworden. Denk maar eens aan de hand van God (Maradona). Dat kan nu niet meer gebeuren. De belangen zijn zeer groot in het topvoetbal dus daarom prima. Er zijn nog wel wat kleine dingen die nog beter zouden kunnen, maar in grote lijnen werkt het wel.

Kampioen wordt: Ik denk dat Ajax de beste papieren heeft. Hopen dat het een spannende competitie wordt.

Oranje op het EK: van Gaal’s laatste kunstje. Nederland zal ver kunnen komen. De sfeer en de team spirit lijkt uitstekend. En Louis kan nog wel eens iets geniaals uit zijn hoge hoed toveren. Ik denk alleen dat we voorin te kort komen. Memphis is wel een goede voetballer, maar heeft het ook bij Barcelona niet echt gemaakt. Ze hebben denk ik een hele goede Memphis nodig om kampioen te worden. Hopen dat hij dit WK een stap kan maken om bij de absolute top te kunnen horen. Ik heb ook heel veel bewondering voor Dumfries zoals hij zich heeft ontwikkeld. Ik vond zijn voorzetten vroeger altijd waardeloos, maar dat is niet meer.

Dit zou ik veranderen bij sv Orion: Orion heeft veel goede dameselftallen, dus het wordt de hoogste tijd voor een vrouwelijke scheidsrechter.

Ik wil verder nog kwijt: Orion is een hele mooie club. Ik ben er trots op dat ik daar scheidsrechter mag zijn.

Ik pass de bal door naar: Fien van de Borgh van VR1