Jeugdselectie opleiding UPDATE 2

Door Technische Commissie 9 mei 2018
Via deze update willen wij u informeren over 2 zaken m.b.t. onze jeugdopleiding:
  1.        Nieuwe structuur jeugdopleiding bij de pupillen
  2.        Trainers seizoen 2018-2019
 1. Nieuwe structuur jeugdselectieopleiding bij de pupillen
SV Orion werkt sinds afgelopen seizoen met een voetbalinhoudelijk opleidingsplan (tot stand gekomen in samenwerking met onze partnerclub PSV) welke is opgebouwd uit 3 onderdelen:
  1. Pedagogisch leerklimaat: voorwaarde om voetbal te kunnen leren, vastgelegd in didactische principes
  2. Orion voetbalprincipes: hoe willen we als SV Orion voetballen (spelintenties), vastgelegd in voetbalprincipes
  3. Handelingssnelheid: vaardigheden die nodig zijn om invulling te kunnen geven aan de Orion voetbalprincipes (basis om te kunnen voetballen)
 Om de voetbalopleiding zoveel mogelijk aan te laten sluiten bij de ontwikkelingsfase van het kind, hebben we onze jeugdopleiding verdeeld in 3 clusters:
  1. Bovenbouw (JO15-1, JO15-2, JO17-1 & JO19-1)
  2. Middenbouw (JO11-1, JO11-2, JO12-1, JO12-2 & JO13-1)
  3. Onderbouw (JO8-1, JO9-1, JO9-2, JO10-1, JO10-2 & JO10-3)
 Elk cluster beschikt over een Technisch Coördinator die samen met de Hoofd Jeugdopleiding toe zal zien op de implementatie van het Orion opleidingsplan, de ontwikkeling van de individuele speler en de ontwikkeling van de selectietrainers.
De Orion voetbalprincipes zijn per cluster opgesteld en de trainers in het cluster zullen dit samen met de Technisch Coördinator gaan vertalen naar trainingen en wedstrijden. Dit bereiden zij voor in blokken waarin steeds 2 principes centraal staan.

Zoals u in het overzicht van de teams per cluster kan zien, zijn er in de midden- en onderbouw extra selectieteams bijgekomen. Dit heeft 2 aanleidingen:
  1. Nieuwe wedstrijdvormen per volgend seizoen die verder ingevoerd. Voor de JO10 betekent dit dat zij ook 6:6 gaan spelen op een kwart veld. Voor de JO11 en JO12 betekent dit dat zij 8:8 gaan spelen op een half veld. Dat maakt dat we qua aantallen spelers per team terug gaan en daarom extra teams nodig zijn, om toch voldoende spelers op te leiden om de bovenbouw in te gaan.
  2. SV Orion wil daarnaast breder gaan opleiden en meer kinderen de kans geven om een goede voetbalopleiding te genieten.
 In de onderbouw betekent dit dat we met 3 selectieteams per jaargang gaan werken (Bij de O10: JO10-1, JO10- en JO10-3 en bij de O9: JO9-1, JO9-2 en JO8-1). Dit zijn alledrie volwaardige selectieteams, waar op kwaliteit, persoonlijkheid en leervermogen wordt gedifferentieerd en ingedeeld. We kijken wat voor klimaat en omgeving het kind nodig heeft en delen hem/haar daarop in.

In de middenbouw betekent dit dat we met 2 selectieteams per jaargang gaan werken (O11: JO11-2, JO11-2 en O12: JO12-1 en JO12-2). De JO13-1 is het eerste 11:11 team en daarom zal er 1 JO13 selectieteam zijn. Dit team is de overgang van middenbouw naar bovenbouw (11:11). Ook hier geldt dat alletwee de selectieteams per jaargang volwaardige selectieteams zijn, waar net als bij de onderbouw op kwaliteit, persoonlijkheid en leervermogen wordt gedifferentieerd en ingedeeld.

De clusters onder- en middenbouw zullen gezamenlijk gaan trainen op maandag en donderdag onder supervisie van de Technisch Coördinatoren. Zo proberen we de samenhang en kwaliteit van de trainingen te borgen.

2. Trainers seizoen 2018-2019
Het trainersplaatje voor seizoen 2018-2019 is bijna compleet en daarom zijn wij trots om dit trainersplaatje aan u te presenteren:

Cluster Bovenbouw

Keepertrainer JO9 t/m JO19: Yannick Döring

Overige functies
Coördinator Selectievoetbal: Dré Hugen

Voor de JO10-1 en JO12-2 staat de hoofdtrainer functie helaas nog open, daar hopen we op korte termijn een trainer voor aan te kunnen stellen. Voor enkele andere teams zoeken we nog assistent trainers.