Interview met succestrainer JO19-1 Roy Grootaert

Door Harrie van Ooijen 22 juni 2022

Afgelopen weken sprak ik een paar keer uitgebreid met Roy Grootaert, de trainer van Orion JO19-1, het vlaggenschip van Orion’s jeugdopleiding (op de foto met assistent-trainster Jessie van den Broek).

Roy is 44 jaar en heeft een behoorlijk succesvolle carrière als voetballer achter de rug. In zijn jeugdjaren voetbalde hij bij sv Hatert en NEC. In zijn seniorentijd heeft hij een driejarig profcontract als rechtsback en centrale verdediger bij NEC uitgediend dat toen in de Eredivsie speelde. Een van zijn eerste wedstrijden als prof speelde Roy in de Arena in een wedstrijd tegen Ajax. Directe tegenstander was Michael Laudrup. Daar denkt hij nog wel eens met klamme handen aan terug.

“In mijn NEC-periode speelde ik naar mijn zin te weinig en na drie jaar NEC maakte ik de overstap naar VVV Venlo dat uitkwam in de 1ste divisie. Na drie seizoenen voetballen in Venlo, werd ik door Achilles’29-trainer Eric Meijers gevraagd om te komen spelen in Groesbeek bij Achilles’29 dat toen uitkwam in de hoofdklasse. Eric Meijers was in mijn jeugdjaren trainer in de jeugd van Hatert. Bij Achilles’29 heb ik ook een aantal jaren samengespeeld met Orion-speler Luuk d’Hooghe.” (Luuk speelt inmiddels al weer een paar jaar in Orion 3, hvo)

Na zijn spelersperiode heeft Roy zijn trainersdiploma Uefa C en B gehaald en is hij bij Achilles’29 de Onder 19 gaan trainen. "Uit die periode ken ik ook Anne Duis, die toen bij Achilles’29 actief was als jeugdcoördinator en nu, sinds twee jaar, bij Orion de functie bekleedt van hoofd jeugdopleiding. Als trainer van Achilles’29 Onder 19 heb ik redelijk wat kampioenschappen en promoties meegemaakt. We reikten tot de tweede divisie, het niveau dat we nu bij Orion ook spelen. Misschien gaan we dit seizoen bij Orion wel in de 1ste divisie eindigen. Als we zaterdag 7 mei as thuis Feyenoord O19 (amateurs) verslaan dan promoveren we naar de 1ste divisie. Dat zou geweldig zijn natuurlijk."

Dit gesprek van Roy en mij vond plaats vóór 7 mei en het gebeurde inderdaad dat Feyenoord werd verslagen waardoor promotie naar de eerste divisie zeker was. Daarna werd ook, in Zeeland, gelijk gespeeld tegen Kloetinge, waardoor Orion onder 19 kampioen werd in de tweede divisie.

grootaart2

Klopte het beeld dat je tevoren van Orion had met wat je bij de club aantrof?
“Ja, dat kwam sterk overeen. Orion staat bekend als nette club en ik heb gemerkt dat dat klopt. Mensen bij de club zijn sociaal ingesteld en erg gericht op samenwerking“.

Orion 1 speelt in een 4-3-3 systeem, wordt dat ook van jou en jouw team verwacht?
"Bij mijn team spelen geen uitgesproken buitenspelers die op basis van individuele acties en snelheid wedstrijden voor ons team beslissen. Noodgedwongen spelen we een 4-4-2 systeem met Jim Alberts en Sid Hermsen als spitsen. Daar is met de technische commissie uitvoerig over gesproken en daar is ook begrip voor mijn aanpak".

Jij hebt als speler altijd als verdediger gespeeld. Hoe is dat van invloed op jouw invulling van het trainerschap?
“Ik zal als trainer mijn spelers altijd leren om met genoeg spelers achter de bal te blijven en om met beleid aan te vallen. Daarnaast wil ik jeugdspelers opleiden als teamspeler. Ze moeten voor elkaar leren werken, elkaars fouten corrigeren. Maar ook wil ik jonge spelers, zeker de creatieve, de ruimte geven om acties te maken en openingen te forceren.

Denk je er wel eens over om seniorentrainer te worden?
"Met mijn trainingspapieren mag ik seniorenteams tot en met de tweede klasse trainen. Maar volgend jaar blijf ik trainer van Orion onder 19. Als ik senioren zou trainen dan zou ik dat wel het liefste doen met een Uefa A diploma op zak waardoor ik op een hoger niveau dan de tweede klas kan werken. Maar ik zie wel op tegen de tijdsinvestering die het kost om dat diploma te behalen. Ik heb een drukke baan als teamleider bij de DAR, en ik ben ook vader van 3 kinderen tussen 9 en 14 jaar. Dat brengt ook belangrijke verantwoordelijkheden met zich mee. In ieder geval heb ik de afspraak met Orion om nog een jaar vast te plakken aan de coaching en training van Orion Onder 19. Over een jaar zien we verder. In ieder geval is spelen in de eerste divisie het komende seizoen een enorme uitdaging. Het is het hoogste niveau dat ik als trainer heb gehaald en dat geldt ook voor Orion onder 19. Het gaat komend jaar een spannend en uitdagend seizoen worden. Ik zie er naar uit!”