Hoe een wedstrijd kan kantelen (+video)

Door John Brits 6 maart 2022

Wie zondagmiddag om half drie lekker in het zonnetje de wedstrijd Orion – Silvolde bekeek, zal absoluut niet geloofd hebben dat anderhalf uur later de uitploeg met 0-3 aan het langste eind trok. Orion was in de eerste helft oppermachtig en het was slechts aan pure pech en enkele knappe reddingen van keeper Marco Olthuis te danken, dat we de eerste helft niet met een dikke voorsprong afsloten.
Orion begon zonder keeper Stan Bruijsten (heupblessure) en René Willemsen (corona). In de goal stond nu Michiel Kok, die zijn jeugdopleiding bij Silvolde mocht genieten.
Na vijf minuten hadden de toeschouwers al drie dikke kansen gezien: een prachtige pass van Marco bereikte op rechts Jeroen, die prima voorgaf. De inzet van Sam werd met de grootste moeite tot corner verwerkt. Die leverde weer gevaar op, maar wederom geen succes. Twee minuten later veroverde Noud de bal, gaf schitterend voor op Sam, maar diens lob ging net over. Even later een scrimmage voor de Silvoldse goal, maar de bal bleef net voor de doellijn liggen. De ene mooie aanval na de andere golfde op het doel van onze gasten af, maar twee keer redde Marco Olthuis knap op fraaie kansen van Noud. In de 23e minuut kwam Silvolde voor het eerst voor onze goal. De bal ging zelfs in het doel, maar gelukkig had de assistent-scheidsrechter buitenspel geconstateerd.
Wij pakten de draad weer op en creëerden wederom kansen, die net naast gingen.
In de 42e minuut rende Marco naar voren, verloor helaas de bal die naar voren werd geroeid. Tijn wilde de bal aannemen, maar werd geraakt door aanvaller Cem Köse. Tijn ging neer, de overigens prima leidende scheidsrechter zag er geen overtreding in, waarna Cem fraai Michiel omspeelde en de 0-1 aantekende.
De tweede helft begon met een wissel: de zieke Vince Alberts werd vervangen door Marvin Thomasia. Orion pakte direct weer het initiatief, maar toen na tien minuten Brian Smit een vrije trap vanaf 17 meter langs de muur knalde en daarmee onze keeper verraste, was ons verzet gebroken.
De eerste helft had zoveel kracht gekost, dat we niet meer de moed en kracht konden opbrengen om nog echt tegenstand te bieden. Het werd er niet beter op toen scheidsrechter Oscar van Hoof tot ieders verbazing een overtreding van Sjoerd met rood bestrafte. Zijn verklaring na afloop was dat hij een gestrekt been had gezien, dat ook nog eens op kniehoogte de tegenstander had geraakt. Ook de aanwezige Silvoldenaren vonden deze straf veel te zwaar.
Mitchel kwam nog voor Sam, Vince Stans voor Mick. Het slotakkoord was voor Marvin, die zijn terugspeelbal bij een tegenstander inleverde en tot zijn schrik zag dat deze het cadeautje dankbaar uitpakte: 0-3.
Als we de tweede helft snel vergeten en moed putten uit een schitterende eerste periode, kunnen we woensdag om 19.30 uur vol vertrouwen het thuisduel tegen OJC Rosmalen starten.

De opstelling: Michiel, Jeroen, Tijn, Marco, Sjoerd, Jevrin, Frenk, Vince (46 Marvin), Mick (79 Vince S.), Noud, Sam (68 Mitchel)

Videoverslag: Roeland van Gent