Geflatteerd gelijkspel in Doetinchem

Door Harrie van Ooijen 10 maart 2019

Orion speelde net als afgelopen donderdag tegen Eendracht een wedstrijd onder barre omstandigheden. De wind speelde alle spelers parten en had een vernietigend effect op de wedstrijd als kijkspel. De bal maakte de vreemdste capriolen en het spelen van combinatievoetbal was onmogelijk.

Het eerste half uur speelde het spel zich voornamelijk op het middenveld af en waren er geen doelrijpe kansen te noteren. Naarmate de wedstrijd vorderde bleek VIOD het beste om te gaan met de harde wind. In de 16e minuut liet Orion de eerste gevaarlijke aanval zien. Centrale verdediger Tim van den Hurk bereikte Vince Alberts die de bal over de VIOD-doelman liftte. Toch kreeg deze nog een hand ertussen en kon hij daarmee een doelpunt van Orion voorkomen. In de 27e minuut waait de bal, uit een hoekschop, in het Orion-doel. Centrale verdediger Vincent Bos van VIOD bleek de bal het laatst geraakt te hebben. In het restant van de eerste helft komt Orion nog twee keer goed weg als VIOD-aanvallers, vrij voor doel, hun vizier niet goed afgesteld hebben.

Orion komt na rust ongewijzigd uit de kleedkamer. Orion kan aanvallend in de tweede helft weinig potten breken en was defensief uiterst kwetsbaar. Misschien dat de afwezigheid van Vince Stans door een blessure hier de oorzaak van was. Tot drie keer toe kwamen VIOD-aanvallers vrij voor doel. Maar deze riante mogelijkheden waren aan hen niet besteed. In de 61e minuut betreedt Noud Jilesen, all time clubtopscorer van Orion de grasmat als vervanger van Alex Kwieman.. Noud trad voor het eerst sinds anderhalf jaar weer aan voor een wedstrijd van Orion 1. Orion komt voor het eerst gevaarlijk voor de VIOD-goal in de 74e minuut. Noud brengt de bal met het hoofd bij Noek Beers en hij krulde de bal van zeker 20 meter prachtig en onhoudbaar in het doel. Een paar minuten voor tijd werd de spanning ook de omroeper van VIOD te veel toen hij, met de microfoon open, beslissingen van de scheidsrechter afkeurde. Dit was een hoogst merkwaardig incident en wij waren te verbouwereerd om er ter plekke iets van te vinden of te zeggen.

Vlak voor tijd kroop Orion weer door het oog van de naald toen een VIOD-speler opdook voor keeper Hafkenscheid maar jammerlijk miste.

Uiteindelijk voelde Orion zich opgelucht toen de scheids ‘einde wedstrijd’ floot. VIOD was teleurgesteld en dat was terecht.

Orion speelde met de volgende spelers:
Tom Hafkenscheid (k), Jeroen van de Wetering, Rene Willemse, Marco Loen (av), Vince Alberts, Jevrin Nunez, Luuk Langeveld,  David McLaughlin (65 Mick Alberts), Noek Beers, Alex Kwieman (62 Noud Jilesen) en Tim van den Hurk

Op de bank:
Pim van Limbeek, Vince van Gelder en Marvin Thomasia