Fantastisch afscheidcadeau voor Tijs Tummers

Door John Brits 10 november 2019

Het zag er veelbelovend uit om iets voor tweeën op de professionele, maar ook heel gezellige accommodatie van FC Winterswijk. Het zonnetje scheen en alleen het ontbreken van een arbitraal KNVB-trio wees erop dat we nog niet tot de top van het amateurvoetbal zijn doorgedrongen.

Vanaf het beginsignaal was het duidelijk, dat de thuisploeg er vanmiddag alles aan zou doen om de wat mindere resultaten van de laatste tijd weg te poetsen. Na twee minuten al verscheen een aanvaller voor Michiel en alleen dankzij een uiterst accurate uitloopactie wist deze de 1-0 te voorkomen. Daarna golfde het spel heen en weer waarbij gezegd moet worden, dat Winterswijk de eerste helft het betere van het spel had. Toch ontstonden er ook kansen voor de onzen: fraaie voorzetten van René en Vince werden helaas net gemist. In de 31e minuut brak Winterswijk gevaarlijk door, Lars vergat te vlaggen, maar gelukkig herstelde de voortreffelijk leidende scheidsrechter, Jonathan van Dongen, deze omissie. Wij moesten alle zeilen bijzetten, hetgeen resulteerde in zes gele kaarten, keurig over beide helften verdeeld.
In de 45e minuut kreeg de thuisploeg een vrije trap op de rand van het strafschopgebied. De bal dreigde in de bovenhoek te verdwijnen, maar met een katachtige beweging wist Michiel verder onheil te voorkomen.

De tweede helft begon goed met een prachtige actie van Noud. Helaas viel de goal aan de andere kant: uit een indraaiende vrije trap wist Joost Mulder met een harde kopbal de 1-0 aan te tekenen.
Vanaf dat moment kantelde de wedstrijd: trainer Jeroen haalde Alex terug naar het centrum van de verdediging en stuurde Marco meer naar voren. Deze tactische meesterzet resulteerde in een feller en meer naar voren gericht Orion. Even later kwam Marvin de moegestreden Alex aflossen. In de 64e minuut verscheen Luuk alleen voor de keeper, die fraai redde, uit een prachtige pass van Marco schoot Noud net voorlangs, maar een minuut later was het, volkomen verdiend, dan toch eindelijk raak: uit een vrije trap van Luuk wist Vince met zijn hoofd de bal zo subtiel te aaien, dat deze langs de grijpgrage vingers van keeper Matthijs Ebbers in het doel verdween. De inzet van de Orionisten werd nog groter en ook Lars werd hierdoor aangestoken: in een vlaag van jeugdig enthousiasme vlagde hij een aanval van Winterswijk af, terwijl  de aanvaller toch echt nog op zijn eigen helft stond.

Aan de andere kant scoorde Luuk na een snelle loopactie de 1-2, maar na raadpleging van de grensrechter, de broer van Martijn Meerdink, besloot de scheids dit doelpunt vanwege buitenspel af te keuren. Succes kon niet uitblijven: Vince danste naar hartenlust om en langs zijn tegenstanders heen, Noud was in bijna alle kopduels heer en meester, ook Jevrin schoof een linie door, we creëerden kansen in overvloed. De spanning steeg naar het kookpunt en toch moesten we tot de blessuretijd wachten, tot de beslissing viel. Weer een fabelachtige steekbal van Marco bereikte de vrijgelopen Noek, die uiterst beheerst langs de keeper schoof: 1-2. Al met al een zwaar bevochten, maar verdiende overwinning, die ons de eerste periodetitel oplevert: een geweldig cadeau voor onze voorzitter Tijs Tummers die morgen na zeven mooie jaren de voorzittershamer overdraagt aan Tom Smit.

Dit resultaat is te danken aan de tomeloze inzet en de grote klasse van ons team, maar zeker ook aan de wijze waarop het trainersteam onder leiding van Jeroen van Haaren het tactisch concept uitzet. Jeroen weet de spelers te motiveren, hij zorgt, ook in deze wedstrijd weer, voor vernuftige oplossingen en blijft altijd in alle rust meester van de situatie.

De opstelling vandaag: Michiel, Jeroen, Marco, Jevrin, René, Vince, Alex (60 Marvin), Mick (82 Giacomo), Luuk, Noek, Noud.