Degelijk Orion houdt de punten in Nijmegen (video)

Door Lars van den Broek 18 oktober 2021

Ondanks de Gelderse derby die 3,5 km verderop werd gespeeld, begon Orion voor een goed gevuld sportpark aan de achtste wedstrijd in de hoofdklasse. Voor onze trainer Jeroen van Haaren een speciale, gezien zijn verleden bij Longa’30. Maar ondertussen is de trainer wel gewend aan het Orion oranje, in plaats van de clubkleuren uit Lichtenvoorde.

Orion ging voortvarend van start, met enkele goede kansen in het eerste kwartier van de wedstrijd. Sam Huismans was daar vaak nadrukkelijk bij betrokken. Ondanks deze mogelijkheden, bleef het nog lang 0-0. Het was lange tijd een gelijk opgaande strijd, waarbij Orion geen grote kansen weggaf. Er werd hard gewerkt om de lopende mensen van Longa te neutraliseren. Stan Bruijsten was daarbij ook scherp aan de wedstrijd begonnen en verrichte een paar goede reddingen.

Met de 0-0 op het scorebord gingen de teams naar de kleedkamers. Noud Jilesen ging na de thee weer terug naar de spitspositie, waardoor Vince Alberts weer achter hem kwam te staan. Orion kreeg steeds meer grip op de wedstrijd en creëerde steeds meer kansen. Na dik een uur spelen was daar de voorsprong voor Orion. Sam Huismans kreeg de bal op de rand van het zestienmetergebied, na goed voorbereidend werk van o.a. Marvin Thomasia, waarna onze rechtsbuiten niet nadacht en met een korte, strakke trap de keeper verraste in de korte hoek. Ik keek nog even of de bal er wel inging via de paal, maar Sam Huismans sprong al op met gebalde vuist.

Na de 1-0 steeg de wedstrijd in amusementswaarde. De ruimtes werden groter en het spel ging op en neer. Stan Bruijsten kreeg hulp van Marco Loen op de doellijn, die daarmee een doelpunt voorkwam, maar grote kansen wist Longa niet te creëren. Vince Alberts kwam door over de linkerkant, waarna hij een indraaiende voorzet gaf. Sam Huismans wist hem niet te raken, maar de curve van Vince Alberts was voldoende om in de verre hoek te belanden; 2-0. De echte kenners zullen natuurlijk zeggen dat het de klasse was van onze nr. 10, die met een fantastische afstandsschot de Orion in veilige haven schoot. Dat mag van mij ook.

Orion speelde de wedstrijd degelijk uit. Noud Jilesen kwam door goed druk zetten zelf een paar keer in goede positie voor een doelpunt. De beste kans werd hem ontnomen, maar leverde Orion wel een strafschop op. Sam Huismans kreeg de kans zijn nasmaak van de gemiste penalty tegen Nuenen weg te spoelen en deed dat met verve. Een bekeken schuiver leverde Orion de 3-0 op en daarmee ook de 3 punten. Ondanks het timide spel van Orion, kwamen ze niet in de problemen en bleven ze geconcentreerd op zoek naar de overwinning. Ook de invallers hebben hier hun aandeel in gehad. Sjoerd Freriks viel in voor Marco Loen, die zag dat Sjoerd hem prima nadeed, door ook een bal van de lijn te halen en daarmee ‘de 0’ vast te houden. Ook Mick Alberts en Sid Hermens (debuut in Orion 1, als JO19 speler) vielen nog in. Orion zorgde daarmee voor de vijde (!) overwinning op rij, een prestatie om trots op te zijn in de landelijke hoofdklasse. Een team met ambitie, met Orion-cultuur, maar bovenal een team met heel veel plezier. Een mooie tweede plek is het resultaat tot nu toe. Als tip geef ik u toch mee; kijk even op teletekst https://nos.nl/teletekst#897_4 . Staat toch leuk. Orion gaat een vrij weekend tegemoet en speel vervolgens op 31 oktober wederom een thuiswedstrijd. SV Meerssen is dan de tegenstander. Graag tot dan.

Opstelling Orion: Stan Bruijsten, René Willemse, Marco Loen, Tijn Jellema, Mitchell Nguyen, Jevrin Nuñez, Marvin Thomasia, Vince Alberts, Frenk Wouterse, Sam Huismans, Noud Jilesen

Videoverslag: Roeland van Gent