\'De Blauwe\' en de jacht op de complete ledenlijst

Door Tijs Tummers, voorzitter 5 september 2013

De tafel in de bestuurskamer ligt bezaaid met zwartwit foto’s. Het is dinsdagmorgen, de vaste ochtend van de archiefcommissie.

Geer Gruntjes, Henk van de Broek, Jan Bouten en Ger van Aalten zijn ieder voor zich druk bezig de juiste namen bij de juiste koppen te zetten.

Af en toe wordt een foto omhoog gehouden en de kennis van de ander ingeschakeld. ‘Da’s Kleinschiphorst’, zegt Gruntjes met grote vanzelfsprekendheid. ‘Gerard’, vult Van de Broek aan. ‘Broer’ mompelt Bouten. ‘De Blauwe’, zo heeft Van Aalten het laatste woord.

Kleinschiphorst blijkt een speler met vele bijnamen.

De commissieleden werken nuchter en accuraat, maar weemoed ligt altijd op de loer.

‘Hier…’ Geer Gruntjes laat een foto van een blozend jeugdelftal zien. ‘Van deze leeft er nog maar één.’ Stilte. ‘En die zit naast je.’ Gruntjes zegt het met een mengeling van spijt en gepaste trots.

Vele honderden Orionisten zijn de afgelopen jaren zo in kaart gebracht. Getracht wordt de complete ledenlijst van 75 jaar Orion bij elkaar te krijgen.

Op zondag 22 september is het reünie met jubileumlunch in ons clubhuis. Voor oud-leden uit het hele land, maar natuurlijk ook voor de huidige leden.

Als ons clubhuis die dag vol zit en de sterke verhalen over tafel rollen, dan is dat vooral de verdienste geweest van de leden van deze commissie.

Voorzitter Tijs Tummers blogt wekelijks over wat het opvalt bij Orion