Lotingsprocedure

Lotingsprocedure John Britstoernooi 2020

Tijdens het John Britstoernooi zal er sprake zijn van loting. In dit document zal de procedure worden uitgelegd.

Loting in welke fasen

De loting wordt verricht tijdens het gehele toernooi zowel in de groepsfase als in de knock-outfase

Voor de knock-outfase wordt er zowel geloot voor de kwartfinales (plek 1 t/m 8) en voor de halve finale wedstrijden om plek 9 t/m 12. De kwartfinales bepalen via een tennisloting welke teams elkaar in de halve finale en de strijd om de plekken 5-8 kunnen treffen.

Bij de JO14/JO15 vindt er alleen een loting plaats voor de halve finales. Indien de JO14 en JO15 worden samengevoegd dan zal ook voor hen de procedure gelden zoals hierboven voor alle andere teams wordt beschreven

Wanneer is de loting?

Groepsfase: op zaterdag 6 juni 2020 of zondag 7 juni 2020
Knock-outfase: na de groepsfase (tijden worden gecommuniceerd op de toernooidag)

Procedure tijdens de groepsfase

De loting wordt gedaan bij SV Orion en zal op video worden opgenomen. De video zal na de loting op de officiële kanalen zichtbaar zijn.

Tijdens de loting word gebruik gemaakt van de nummers 1 t/m 9. Ieder team zal per leeftijdscategorie worden gekoppeld aan een nummer dat correspondeert met het nummer dat bij de loting wordt gebruikt. Dit nummer zal ook gebruikt worden tijdens de loting tijdens de knock-outfase.

Bijvoorbeeld

Orion JO13-2

DVSP JO13-4M

Apeldoornse Boys JO13-2

etc. etc.

Ieder team wordt vervolgens in een pot verdeeld. Ieder team van dezelfde vereniging wordt in dezelfde pot ingedeeld

Pot 1

Pot 2

Orion JO12-2

OSC JO12-2

Orion JO12M

OSC JO12-3

Orion JO12-7

DVSP JO12-3M

Als eerste wordt pot 1 geloot. De eerste die wordt geloot gaat automatisch naar poule A, de tweede gaat naar poule B en de volgende naar poule C. Dit gaat net zolang door totdat iedereen uit de pot is ingedeeld.

Daarna volgt dezelfde procedure voor de andere potten.

Bij de pot indeling wordt zoveel als mogelijk rekening gehouden dat de kans op een team uit dezelfde klasse het grootst is.

Naar aanleiding van de loting kan ook automatisch het speelschema zelf worden ingevuld, of zichtbaar zijn op www.tournify.nl/live/johnbritstoernooi2020

Het speelschema wordt ook ingevuld door de organisatie en toegezonden aan de contactpersoon.

Procedure tijdens het toernooi

De loting voor de knock-outfase is een open loting waarbij enkele teams een uitzonderingspositie hebben:

a)    Alle nummers 1 kunnen elkaar niet treffen in de kwartfinales. Voor JO14/JO15 geldt dit voor de halve finales

b)    Alle teams uit dezelfde poule kunnen elkaar niet treffen in de kwartfinales. Voor de JO14/JO15 geldt dit voor de halve finales.  Dit geldt ook voor de plekken 9 t/m 12 in de have finales

Als eerste wordt er een team geloot uit de pot met nummers 1. Deze wordt gekoppeld aan een nummer 2 of 3 uit de andere 2 poules. Als alle nummers 1 zijn gekoppeld aan een tegenstander dan zal er geloot worden tussen de nummers 2 en 3 die overblijven.

De eerste wedstrijd die wordt geloot zal worden aangemerkt als wedstrijd 1, de 2e wedstrijd als wedstrijd 2 enz.

Naar aanleiding van de loting voor het vervolg tijdens de groepsfase is nu bepaald welke route de teams gaan volgen in de strijd om de titel.

Bijvoorbeeld

POULE A #1

POULE A #2 & POULE A #3

POULE B #1

POULE B #2 & POULE B #3

POULE C #1

POULE C #2 & POULE C #3

Kwartfinale 1

Poule A #1 – Poule C #3

Kwartfinale 2

Poule C #1 – Poule B #2

Kwartfinale 3

Poule B #1 – Poule A #2

Kwartfinale 4

Poule A #3 – Poule C #2

Thuis/uit principe

Het eerst gelootte team zal als thuisteam worden aangemerkt. Dit zal ook in de halve finales zo zijn.

Rechten van de loting

De loting is bindend maar aan de loting kunnen geen rechten worden verleend. Indien de organisatie om bepaalde redenenen (uitval van teams, ongeregeldheden tijdens het toernooi) moeten afwijken van de loting dan is dit het recht van de organisatie om de loting aan te passen.