Ontgroening

Het doel van een ontgroening is over het algemeen het kweken van een groeps- en saamhorigheidsgevoel. Om dat te bereiken worden over het algemeen de volgende manieren gekozen: vernedering, verbale en fysieke agressie, en meestal behoorlijk wat alcohol. Zaken die rondom de meeste voetbalvelden alledaags zijn. En dan zijn we er nog trots op ook! Denk aan Alioune die zijn tegenstander déklasseert bij zijn zoveelste sprint, of Filippo die zijn tegenstander als een tolletje zo dol draait… Of Noah en Idris die tegenstanders met bal-en- al opvreten…. Scott en Siebe die hun opponenten desnoods uit de wedstrijd lúllen….. Alleen die alcohol komt pas over een tijdje… Wettelijk dan. (Je mag pas na je achttiende betrapt worden!)

Tegenstander van de dag waren de Feuten van SKV uit Wageningen. Op zoek naar hun ontgroeningsmomentje. In de aanloop naar de wedstrijd ontkende (Bonds)coach Erik dat hij benaderd was door verdachte Aziatische types over schimmige spelers-transfers. Er waren in elk geval geen verborgen camera's bij, en wij hebben geen enkele twijfel aan zijn woord!

De eerste minuten was het spel gelijkwaardig, maar al snel werd Orion de baas op het veld. Ze speelden feller, en met meer duelkracht. Filippo was verantwoordelijk voor het eerste hoogtepuntje uit de eerste helft: hij draaide zich knap vrij, en schoot de bal met een boog van buiten de zestien over de keeper: 1-0. Daarna was SKV zo kansloos als een Nederlands MH-17 proces in Moskou: Binnen vijf minuten schoot Mark de 2-0,  3-0 en 4-0 binnen. Aangevers Mats, Filippo, Alioune. (Het schijnt dat hij na afloop de wedstrijdbal mee mocht nemen; dat vonden de toeschouwers in elk geval.) Wedstrijd voor rust al gespeeld.

De tweede helft werd het spel abominabel. Nog een bal op de paal van Mats, alvorens een eigen doelpunt de 5-0 eindstand op het bord kwam. Nog een momentje toen Noah de bal bij een blessure sportief over de achterlijn speelde; dat zie je niet vaak. Meestal gaan ze over de zijlijn. De Wageningers deden hun sportieve naam eer aan: Sport Kweekt Vriendschap: en ze speelden de corner keurig naar Hein. Een emotioneel momentje voor coach Erik toen hij zag dat Govert als aanvaller zelfs de bal terug veroverde!

Eervolle vermelding voor de middenrif spelers: Teun voor al het sloop en breekwerk, en het betere stofzuigen. En Mark natuurlijk. Niet alleen voor de hattrick, maar voor algehele prestatie!

twanvanoss@gmail.com