Week van de Scheidsrechter

Door Tijs Tummers, voorzitter 5 oktober 2018

Een voetbalwijsheid luidt dat er voor een echte wedstrijd twee partijen nodig zijn.

Dat klopt niet.

Daarvoor zijn drie partijen nodig.

De derde partij is de scheidsrechter, die we komend weekend in het zonnetje zetten.

We kunnen zijn of haar aandeel in een wedstrijd niet genoeg waarderen.

Ga maar na:

De UEFA kwam met een 5de en 6de assistant.

De FIFA introduceerde eerst de doellijntechnologie. Later voegde het daar de Video Assistant Referee aan toe.

Dat deden ze niet voor niets.

Zelfs voor een topscheidsrechter is het onmogelijk om geen fouten te maken. En zelfs met alle hulpmiddelen en assistenten zijn de discussies niet verdwenen.

Dus dat mogen we dan ook nooit verwachten van de duizenden scheidrechters die ieder weekend op de Nederlandse amateurvelden actief zijn: dat ze een foutloze wedstrijd fluiten.

Nee, onze scheidsrechters geven in eerste instantie leiding aan een wedstrijd. Zij maken het mogelijk dat er gespeeld kan worden. Dat daarbij wel eens een fout gemaakt wordt is de normaalste zaak van de wereld.

Orion kan geweldig trots zijn op de grote groep scheidsrechters die zich wekelijks beschikbaar stelt om de tientallen wedstrijden op ons complex in goede banen te leiden.

Veel waardering ook voor onze actieve scheidsrechterscommissie.

Ook dit najaar hebben ze er weer voor gezorgd dat in ons clubhuis de BOS-cursus wordt gehouden, waarin leden en niet-leden van 14 jaar en ouder officieel opgeleid worden tot 'verenigingsscheidsrechter'.

Het geeft een kick om een fraaie goal te scoren, maar het geeft ook een kick om een lekkere wedstrijd te fluiten.

Ook daar zijn drie partijen voor nodig. Laten we ons dat goed realiseren tijdens de komende Week van de Scheidsrechter.

Ik wens alle partijen – Orion-teams, tegenstanders en scheidsrechters een mooi weekend toe met veel ‘lekkere’ wedstrijden.