Orion 1 neemt 3 punten mee uit Malden

Door Lars van den Broek 19 maart 2024

Het bleek een goede gelegenheid, voor weer eens een driepunter: de streekderby in Malden. Tegenstander Juliana ’31 zat midden in een goede reeks, waar de kwartfinale van de districtsbeker ook werd behaald. Orion was na 4 verliespartijen op zoek naar weer eens een goed resultaat. De extra ambiance die zo’n wedstrijd met zich meebrengt, pakte voor Orion goed uit. De oranje-witten startten als volgt: Bo Routs; Dyami van Raalen, Tijn Jellema, Mitchell Nguyen, Marvin Thomasia; Jeroen van de Wetering, Roan Dollmann, Vince Alberts; Sam Huismans, Mick Alberts & Thomas Mansaré (JO19). Op de bank zaten Mika van Haren, Alex Kwieman, Jevrin Nuñez, Sjoerd Freriks, Frenk Wouterse, Ali Ba & Emmanuel Owusu (JO19).

Een inleidende tekst is overbodig, aangezien het eerste moment in de wedstrijd al samenvatting waardig was. Na een goede dribbel van Vince, werd Thomas aan de zijkant bediend. De jonge linksbuiten zocht zijn tegenstander direct op, waarna hij via een worsteling ten val kwam. Het was geen overtreding, maar Thomas vergat niet adequaat te reageren en gaf de bal al liggend weer mee aan Vince, die het zestienmetergebied was ingekropen. Onze nummer 10 bleef kalm en trok de bal laag voor, waarna zijn jongere broertje in de spits de bal rustig achter de doelman werkte; 0-1 in minuut 1!

Het doelpunt werd uitbundig met zijn allen gevierd, maar ook het vervolg van de wedstrijd bleef Orion goed samenwerken. Het waren de kenmerken, die Orion al jaren tot zich mag rekenen: hard werken, hoog druk zetten, fanatisme in de duels en, niet onbelangrijk, bij vlagen goed voetbal. Amper 6 minuten na de openingstreffer, wist Orion de score te verdubbelen. Na een mislukte poging om tot een kans te komen, zette Marvin goed druk op de helft van Juliana. Een krachtig duel, waarin hij de bal veroverde, wist hij een snel vervolg te geven met een mooie lob pass naar Thomas. De keeper twijfelde met uitkomen, waardoor Thomas in zijn eerste aanname het doelpunt al wist in te leiden, om hem vervolgens rustig langs de vallende doelman te schuiven; 0-2 in minuut 8!

Orion bleef de eerste helft daarna heer en meester en gaf nauwelijks kansen weg. Zelf wist het nog enkele goede mogelijkheden te creëren, maar Juliana zocht na de vroege achterstand naar een snelle lange bal. Een rommelige slotfase van de eerste helft volgde, maar de Nijmegenaren hielden het doel schoon. Dat er wat ging gebeuren in de kleedkamer naast die van Orion, stond wel vast. De Maldenaren wisselden 3 keer en begonnen met een aanvallendere formatie. Het devies bleef echter de vroege lange bal, met hopelijk de diepgang erachter. Orion wisselde de moegestreden Mick noodgedwongen in de rust, voor Frenk Wouterse. Hierdoor schoof Roan naar voren. Het werd een onrustigere wedstrijd, maar ook in het eerste half uur na rust bleef Orion uit de problemen. De enkele counter die het zelf kreeg, wisten de aanvallers niet goed uit te spelen, waardoor het oppassen bleef voor Orion.

Het startschot voor een slotoffensief volgde met een knappe volley van Juliana kant. Gelukkig voor Bo spatte deze boven zijn blik uiteen op de lat. Diezelfde aanvaller kreeg nog een kans, maar kreeg vlak voor het Orion doel zijn voet niet tegen de bal. Orion wist deze grote kansen te overleven, waardoor de overwinning dichterbij kwam. Jevrin verving Dyami (Jeroen mocht weer ‘terug’ naar rechts) en Ali verving Thomas (kramp). Orion stond onder druk, maar wist Juliana op afstand te houden. Een verloren hoge bal werd door de defensie niet op waarde geschat en werd met een boogbal richting doel gekopt door een Maldens hoofd.  Via de lat stuiterde deze over de doellijn, om een onstuimige laatste paar minuten in te gaan; 1-2. Echter kwam Orion, ondanks een meegaande keeper, niet meer in de problemen. Waar iedereen wachtte op het laatste fluitsignaal, wist een Juliana speler in deze laatste blaas van de scheidsrechter toen nog even zijn tweede gele kaart te pakken voor een tackle op Sam. De scheidsrechter vond dit voldoende en daarmee pakte Orion een dik verdiende zege in Malden! Een erg knappe teamprestatie tegen een team in vorm, met een eervolle vermelding voor een uitstekende wedstrijd van Mitchell, Marvin, Mick en Thomas.