Orion 1 met lege handen na 6-pnt.-duel.

Door Harrie van Ooijen 4 december 2016

Orion leed vandaag een onnodige nederlaag. Het verloor van een tegenstander die niet beter was maar profiteerde van twee grote kansen die hen door Orion-fouten in de schoot werden geworpen. Orion en Alcides waren gedurende de volledige speeltijd volledig aan elkaar gewaagd. Orion startte de wedstrijd zonder de geblesseerde Carlo Schoorl en zonder de geschorste Jevrin Nunez. Daarmee was een belangrijk defensief en controlerend deel van Orion’s middenveld vandaag afwezig. Vandaag had wel Sander Tax (A-junior) een basisplaats, op het middenveld. Hij deed zijn moeilijke werk daar zeer naar behoren. Al in de 6e minuut komt Orion op achterstand. De gevaarlijke linkerspits Ryan Luyckx met rugnr. 17 werd op rechts te weinig in de weg gelegd. Zijn voorzet werd slordig verdedigd waardoor de gevaarlijke spits Frank Fokke een niet te missen kans kreeg. In de 14e minuut maakte Orion gelijk door een geweldig doelpunt van Vince Alberts. Er werd door Orion een aanval door het midden opgezet waarbij Vince, omdat hij geen afspeelmogelijkheid zag, uiteindelijk voor eigen succes ging. Met links schoot hij vanaf zo’n twintig meter de bal geweldig in de bovenhoek met zijn “zwakkere” linkerbeen, buiten het bereik van doelman Barry Ditewig, nog niet zo heel lang geleden de vaste doelman van Achilles’29. Hierna probeerde beide partijen het overwicht te winnen en dat ging gepaard met veel inzet en strijd. Scheidsrechter Bouw uit Groningen liet veel toe en dat resulteerde regelmatig in “mannelijk voetbal”. Het lukte geen van beide partijen om een echt overwicht op te bouwen en dat bleef eigenlijk de gehele wedstrijd zo. Marco Loen onderschepte in de 26e minuut een bal in de Alcides-verdediging, liep enige meters en schoot de bal net naast het doel van Alcides-doelman Ditewig. Spelers, vooral Orion-keeper Bruijsten, hadden veel last van de laagstaande zon die  een verblindend licht op Mariënbosch wierp. Vanaf de 30e minuut bouwt Alcides een licht veldoverwicht op. Dat resulteerde in de 38e minuut in de 1-2, opnieuw gescoord door Frank Fokke. Luuk Akkers beoordeelde, mede gehinderd door de zon, de bal verkeerd waarna Fokke de hoek kon uitkiezen. Twee minuten daarna mocht Orion een penalty nemen omdat Vince van Gelder onreglementair was gestopt binnen de 16. Vaste penaltynemer Marco Loen plaatste zich achter de bal. De ervaren doelman Ditewig “ las” Marco’s lchaamshouding correct en koos de goede hoek. Niet de verdiende 2-2 kwam op het bord, maar de achterstand van 2-1 van Orion bleef daar staan.

Beide ploegen beginnen ongewijzigd aan de tweede helft. Naarmate de wedstrijd vordert ontwikkelt Orion meer druk, vooral door de vrije trappen van Marco Loen. Alcides komt in de gehele tweede helft maar één keer gevaarlijk opzetten. Dat gebeurde in de 60e minuut toen linkerspits Luyckx op keeper Bruijsten van Orion afstormde. De Orion-keeper pareerde het schot geweldig. Orion bouwde vervolgens nog meer druk op maar dat resulteerde niet in grote kansen. De overtuiging en vindingrijkheid ontbrak in het Orion-spel. Daarmee kon helaas niet de lijn van de laatste 3 wedstrijden worden doorgezet. Door communicatieproblemen is Orion de bal vaak te snel kwijt, nadat hij veroverd is. In de 80e minuut verlieten Noud Jilesen en Sander Taks het veld. Voor hen kwamen Jeroen Bardoel en Tom van Ooijen. Dit mocht uiteindelijk niet baten. Tom had bijna nog een voorzet van Marco Loen in kunnen tikken maar was een fractie te laat om zijn voet goed achter de bal te krijgen. In de 87e minuut kreeg centrale verdediger van Orion Luuk Akkers rood voor het neerhalen van een doorgebroken speler. Op die beslissing was niet heel veel af te dingen, vond Luuk zelf ook. Daarmee was de wedstrijd gespeeld. Een wedstrijd die geen winnaar verdiende had Orion uiteindelijk toch verloren.

Na afloop verklaarde een teleurgestelde Hans Loen, technisch coördinator, dat Orion zelf te weinig kon creëren en bovendien te veel weggaf.

Dat is al lang zo en we mogen ons gelukkig prijzen dat ook veel andere ploegen punten verliezen. Er drijven nog veel reddingsboeien vlak in de buurt. Maar het wordt tijd voor weer een drie-punter. Tot nu toe hebben we de driepunters alleen in uitwedstrijden behaald. Volgende week de laatste wedstrijd van de eerste seizoenshelft……uit tegen Germania.

De spelers van Orion:
Stan Bruijsten (k), Jeroen van de Wetering, Rene Willemse,  Jasper de Ruiter, Vince van Gelder, Marco Loen, Noud Jilesen (80 Tom van Ooijen). Luuk Akkers, Vince Alberts, Sander Taks (80 Jeroen Bardoel), Marco Kooijmans