Goed genoeg is oud genoeg

Door Tijs Tummers, voorzitter 7 november 2013

Afgelopen week had ik een interview met Hans Loen voor het jubileumboek van SV Orion.

Natuurlijk werden veel herinneringen opgehaald aan de tijd dat Hans zelf nog speelde in het eerste, zo kwamen onder meer de kampioenschappen van 1972 en 1982 voorbij.

Maar ook zijn visie op het huidige eerste kwam uiteraard ter sprake.

Kort en simpel gezegd komt die hier op neer: ‘Het opleiden en inpassen in het eerste elftal van eigen jeugd.’

De nieuwe constructie waarmee we deze zomer van start zijn gegaan is hier volledig op geënt.

De keuze voor trainer Robert de Pauw sluit hier mooi op aan. Hij kent de club en is gewend met jeugd te werken.

De afgelopen weken waren daar een mooi voorbeeld van. Hans en Robert wisten dat A1-speler Jevrin Nunez – kleinzoon van Pedro Koolman – klaar was voor een basisplaats en onder het motto ‘goed genoed is oud genoeg’ kreeg hij zijn kans.

En alleen trainers die de club door en door kennen zijn in staat om een oud-jeugdspeler uit een vriendenelftal te plukken en hem op zijn 25ste te laten debuteren.

We hebben het natuurlijk over Ruud Bosch, die net als Jevrin in de winnende partij tegen SCP debuteerde en afgelopen zondag tegen VDZ zelfs het openingsdoelpunt voor zijn rekening nam.

De andere vijf doelpunten kwamen van Luuk Akkers en Noud Jilisen (vier keer!). Óók eigen jeugd uiteraard.

Ook wat dat betreft is het dit seizoen leuk om naar ons eerste te kijken.

Aanstaande zondag kan dat weer: om twee uur begint op Marienbosch de Nijmeegse derby tegen Blauw-Wit.

Voorzitter Tijs Tummers blogt wekelijks over wat hem opvalt bij Orion