Zo kan het ook!

Door John Brits 18 april 2023

Op 1 april (geen grap) vond op onze accommodatie de wedstrijd plaats tussen onze JO16-1 tegen Roosendaal JO16-1. Roosendaal stond op dat moment derde in de rangschikking, wij waren eigenaar van de rode lantaarn. Het wekte dan ook geen verwondering, dat de spelers van Roosendaal buitengewoon teleurgesteld waren met de 1-0 nederlaag, waarmee zij de thuisreis naar de verste uithoek in Brabant moesten beginnen. Één van hun spelers meende zijn frustratie te moeten uiten in een tekst die hij met een permanent marker op de muur van onze kleedkamer aanbracht en die ik vanwege het schandalige taalgebruik hier niet zal herhalen.

De trainer van ons team, Tom von Oven, heeft onmiddellijk contact opgenomen met zijn Roosendaalse collega. Deze bood ook zijn excuses aan, maar ik vond als wedstrijdleider dat ook het bestuur op de hoogte moest worden gesteld. Dus mailde ik zondagmorgen naar de voorzitter, de secretaris en de normen- en waardencommissie van Roosendaal, wat er gebeurd was. Dezelfde dag nog kreeg ik een reactie van de voorzitter, waarin ook hij namens het bestuur zijn oprechte excuses aanbood. Inmiddels was bekend wie de tekst geschreven had en met deze speler en zijn ouders werd meteen een gesprek gevoerd, waarin hem duidelijk werd gemaakt, dat hij het lopende seizoen geschorst was en dat het nog maar de vraag was of hij volgend seizoen nog lid mocht blijven van zijn vereniging. Dat was afhankelijk van de klusjes die hij voor Roosendaal moest uitvoeren en van zijn gedrag en instelling gedurende deze periode.

Zaterdag 8 april kwam een jongen met een enorme bos bloemen onze bestuurskamer binnen. Op het kaartje stonden nogmaals de excuses van het bestuur en de leden. De manier waarop deze Brabantse vereniging met deze vervelende situatie is omgegaan verdient ons aller waardering. In deze tijden, waarin ons mooie spelletje veelal wordt verguisd door de meest vervelende incidenten, is deze aanpak een lichtpunt. Ik vind dan ook, dat de leden van Orion kennis moeten hebben van dit positieve optreden.