Vrouwen aan de top!

Door Roel Geukemeijer 19 augustus 2019

Op woensdag 14 augustus beleefde het mannenvoetbal een primeur: de wedstrijd om de Supercup tussen Liverpool en Chelsea werd geleid door een vrouwelijk arbitraal trio onder leiding van Stéphanie Frappart. Het zou eigenlijk geen bijzonder nieuws mogen zijn. Waarom zouden wedstrijden in het profvoetbal immers niet gewoon geleid kunnen worden door kundige mannen en vrouwen? Desalniettemin gaat 2019 de boeken in als het jaar waarin een absolute internationale topwedstrijd bij de mannen voor het eerst door een vrouw werd gefloten. En dat Stéphanie Frappart dat met verve deed, hoeft niemand te verbazen: ze heeft haar klasse allang bewezen in de Franse mannencompetitie en recentelijk nog op het WK voor vrouwen.

Maar hoe is het eigenlijk gesteld met de vrouwenarbitrage in Nederland? In Nederland is nog nooit een profwedstrijd door een vrouw gefloten. Maar kenners zien de vrouwelijke talenten aan de poort van het professionele mannenvoetbal kloppen. Twee namen worden daarbij vaak genoemd: die van scheidsrechter Shona Shukrula en assistent-scheidsrechter Franca Overtoom. Deze talentvolle vrouwen gaan het komend seizoen op het hoogste amateurniveau bij de mannen aan de slag. Insiders stellen dat Shona mogelijk de eerste Nederlandse vrouw gaat zijn die een profwedstrijd in het mannenvoetbal zal leiden.

Benieuwd naar het verhaal van Shona en Franca over hun motivatie, ambitie en de weg naar de top? Op vrijdagavond 11 oktober geven ze een presentatie in het clubhuis van SV Orion. Noteer de datum vast in je agenda en wees erbij voor hun inspirerend verhaal!