Voorwaarts Orion! Plannen van de voorzitter

Door Tom Smit 12 december 2019

Nu ik sinds 11 november 2019 voorzitter van Orion ben, wil ik graag enkele gedachten en ambities voor de toekomst delen. En dat als jongen die al zijn hele leven met voetbal is bezig geweest.

Even kort voorstellen: Ik was eerst actief voor Tubantia in Hengelo (Ov), vervolgens als oprichter en speler van LSVV 70 in Leiden (Leidse Studenten Voetbal Vereniging) en daarna als elftalbegeleider en trainer van de teams van mijn zoon in Oegstgeest. Voetbal speelde altijd een rol naast mijn werk als directeur van allerlei organisaties binnen overheid en bedrijfsleven in zowel binnen- als buitenland.  En mijn Nijmeegse leven lang ben ik al supporter van NEC.

Sportief en sociaal
Orion is een vereniging die zich voor mij onderscheidt door de overtuigende manier waarop de club stuurt op normen en waarden. Sportiviteit, openheid en verdraagzaamheid staan bij ons voorop en we hebben de ambitie om kwaliteit te leveren op alle niveaus, ‘Iedereen een ster’.  Als vereniging hebben we hiermee ook in de samenleving een voorbeeldfunctie te vervullen. Walking Football (o.a. contacten met ParkinsonNet), Stichting Life Goals, 45+ voetbal, naschoolse opvang, leerlingen met een beperking die werkervaring opdoen door het schoonhouden van onze accommodatie, samenwerkingsverbanden met ROC en HAN, KNVB, PSV, FUNdament. Allemaal maatschappelijk relevante zaken die ons als vereniging voor leden en sponsoren aantrekkelijk maken.

Plezier maken en presteren
Met de inzet van talloze vrijwilligers en in open verbinding  met elkaar zetten we een resultaat neer, dat zich kenmerkt door plezier in het spel, kwaliteit en energie. Daar kunnen we trots op zijn! Mijn voorgangers hebben dit door de jaren heen voorgeleefd en in die traditie ga ik graag verder. En natuurlijk willen we winnen en zien we beide eerste elftallen van de mannen en vrouwen graag scoren, kampioen worden en promoveren naar de Hoofdklasse. Maar net zo belangrijk is het dat we een prettige omgeving bieden waarin optimaal en met plezier getraind en gespeeld kan worden.

Inzet op meer accommodatieruimte
Wat dat betreft wens ik ons toe dat we wat meer ruimte krijgen voor onze leden en   gasten om zich rustig te kunnen douchen en omkleden. Een locker voor een ieder moet toch mogelijk worden.  En ook wat meer ruimte voor overleg, massage en fysio zou prettig zijn.  Met gezonde voeding  kunnen we als vereniging het goede voorbeeld geven. Daarvoor is nieuwe apparatuur en meer ruimte nodig. Voor onze ruimtewensen zie ik mogelijkheden en met de gemeente ga ik daarover in gesprek. Bestemmingsplannen kunnen immers gewijzigd worden…..

Meerjarenplannen commissies
In lijn met de Task Force 2.0 wil ik naar een organisatie waarin alle commissies hun werk kunnen doen op basis van een (meer-)jarenplan en een daarbij behorende (meerjaren-)begroting. Met twee keer per jaar een Algemene Ledenvergadering (ALV). In het voorjaar kunnen zo de plannen voor het nieuwe seizoen en de hoogte van de contributie worden vastgesteld en in het najaar kijken we terug op het voorgaande seizoen. Ieder najaar dus de vraag; “Wat ging er goed en wat deden we wat minder goed en hoe gaan we verbeteren?”

Voorwaarts Orion!
Ambitieus? Ja, maar zonder ambitie komen we er niet. Want de Hoofdklasse is nabij en de ruimere accommodatie en transparante organisatie die daarbij passen vragen om ons aller inzet. Gelukkig is onze Sponsorcommissie al stevig op zoek naar nog meer sponsoren en donaties van vrienden, leden en bedrijven. Ook ik zal me hier voor inspannen.

Waar Orion voor staat ligt vast in ons marketing/beleidsplan. Dit plan is onder verantwoordelijkheid van mijn voorganger Tijs Tummers tot stand gekomen. Met enthousiasme zal ik het uitvoeren en proberen verder te brengen.

En dat, “sal waeragtig wel gaen!”

Tom Smit