Vince Stans: In Amerika ben ik echt beter geworden

Door Harrie van Ooijen 21 december 2021

Vince Stans kwam voor het eerst bij ons voetballen in seizoen 2018-2019, toen Orion nog in de tweede klasse speelde. Vince was afkomstig van Achilles '29 uit Groesbeek. Daarvoor had hij, vanaf zijn 10e jaar, in zijn geboorteplaats Sittard gespeeld bij DVO, een club waarvan het eerste elftal in de derde klasse speelde maar de jeugdteams op divisie niveau. "Ik ging in Nijmegen studeren, bedrijfskunde, en via Achilles ’29 kwam ik terecht bij Orion. Het werd een gedenkwaardig seizoen om twee redenen. Op de eerste plaats omdat we kampioen werden en op de tweede plaats omdat ik in de thuiswedstrijd tegen vv Vorden 7 keer scoorde. Zes keer in het doel van Vorden, maar ook één keer in eigen doel."

Ongeveer gelijktijdig met dat kampioenschap studeerde Vince af en besloot hij een 'scholarship' te gaan doen in de Verenigde Staten. "Ik was nog jong en wilde nog niet gaan werken maar ik besloot me in te schrijven voor een master 'Business Administration' aan de universiteit van Alabama en ook voor die universiteit in het zuiden van de VS te gaan voetballen. Gestudeerd en gevoetbald in Alabama heb ik 2,5 jaar. Ik heb m’n masteropleiding gehaald en heb als voetballer een mooie en leerzame periode doorgemaakt in de VS. Het voetbal daar is heel erg fysiek en gebaseerd op een ijzeren conditie. Dat komt waarschijnlijk door het grote aantal Engelse en Ierse trainers. Ieder collegeteam bestaat minimaal voor de helft uit Amerikanen, dat is wettelijk verplicht, en in mijn team was ik de enige Nederlander. Er speelden verder Engelse jongens en jongens uit Frankrijk, Duitsland, Brazilië, Mexico en Marokko. Door het kick and rushvoetbal ben ik een veel sterkere centrumspits geworden. Het niveau waarop ons team speelde was denk ik vergelijkbaar met de Nederlandse hoofdklasse."

Over zijn terugkeer bij Orion is hij duidelijker. "Toen ik na mijn afstuderen in Alabama besloot terug te keren naar Nederland wist ik ook dat ik terug zou gaan naar Nijmegen en ook naar Orion. Er spelen nog heel veel bekende jongens bij Orion 1." Vergeleken met 2,5 jaar terug zijn er vier nieuwelingen: Sjoerd Freriks, Tijn Jellema, Frenk Wouterse, en Ischa Perquin.

"Ik heb intussen een baan gevonden bij Hyster in Nijmegen. Ik heb heel veel zin me weer te settelen in Nijmegen en te voetballen bij Orion."

Wij wensen Vince heel veel plezier en veel succes in zijn werk en bij zijn carrière als voetballer van Orion.