Vijfde winst op rij voor Orion 1

Door Harrie van Ooijen 27 oktober 2019

Op deze stralend mooie voetbalmiddag van 27 oktober in Twello behaalde Orion voor de vijfde achtereenvolgende keer een afgetekende overwinning. Orion zegevierde verdiend met 4-1, ook al viel de score misschien wat hoog uit voor de Nijmegenaren als je kijkt naar het veldspel van beide ploegen. Kijk je evenwel naar de doelkansen dan is de 4-1 rechtvaardig omdat Orion veel meer kansen uitspeelde dan Voorwaarts dat in de gehele wedstrijd misschien 3 duidelijke kansen creëerde, terwijl Orion zeker 8 grote mogelijkheden had.

Bovendien speelt bij Orion spits Noek Beers die vandaag zijn doelsaldo vermeerderde met drie doelpunten. Noek scoorde tot nu toe in de 5 wedstrijden die hij meespeelde 9 doelpunten. Dat is een fabelachtig gemiddelde van 1,8 doelpunt per wedstrijd. Hij miste door blessureleed de openingswedstrijd tegen Rohda Raalte en dat was tot nu toe de enige wedstrijd die Orion niet won.
Vandaag kreeg Orion in de eerste tien minuten al twee grote kansen. De eerste werd veel te zacht ingeschoten, maar de tweede, in de 9e minuut, was raak. Mick Alberts ging over rechts goed door en gaf zijn broer Vincent een niet te missen kans. Mick liet onder meer door deze actie zien hoe belangrijk hij is geworden voor Orion 1.

Voorwaarts liet het er niet bij zitten en scoorde rond de 20e minuut de gelijkmaker. Het was laatste man Matthijs Kamphuis die na een vrije trap de bal binnen werkte. Voorwaarts putte moed uit de gelijkmaker maar kon geen potten meer breken. Na een minuut of 10 van meer pressing door Voorwaarts met een aantal corners die gevaarlijk waren door de twee reuzen Teunissen en Kamphuis, nam Orion het initiatief weer over. Er ontstonden gevaarlijke situaties voor het Voorwaarts-doel maar daaruit wist Orion niet te scoren. In de 41e minuut brak Vince Alberts door over het middenveld en werd bruut getackeld door een Voorwaarts=speler die veel te laat in kwam. De scheids gaf voordeel omdat Orion in balbezit bleef maar had mijns inziens deze overtreding met een kaart moeten bestraffen. Het ging hier om veel te gevaarlijk spel namelijk. Vlak voor het rustsignaal sloeg Noek Beers toe en rondde een mooie aanval doeltreffend af. Orion kon met een 2-1 voorsprong thee gaan drinken.

Na de rust duurde het even voordat Orion in zijn ritme kwam. Net als in grote delen van de eerste helft combineerde het moeizaam en kon het de tegenstander niet zwaar genoeg onder druk zetten. Vooral middenvelder Naud Bernards had het vandaag moeilijker dan normaal en liep vandaag veel “vuile en verloren” meters op het middenveld. In defensief opzicht speelde Jevrin een heel goede partij en dat gold voor de gehele achterhoede die helemaal niks weg gaf.

Rond de 60e minuut brak Vince Alberts prachtig over links door en gaf een voorzet op maat aan Noek Beers die als een duveltje uit een doosje voor het doel opdook en de 1-3 binnenschoot. Direct daarna ontsnapte Orion toen Voorwaarts de enige uitgespeelde kans van de wedstrijd creëerde maar tot ons Nijmeegs geluk: de aanvaller miste.

Vlak voor tijd scoorde Noek zijn derde doelpunt van de middag. Hij nam de bal prachtig mee door het midden en gaf, na een sprint van een meter of dertig met de bal aan de voet, de keeper van Voorwaarts het nakijken gaf. Dat was een mooie individuele actie van onze goalgetter. De wedstrijd was daarmee definitief gespeeld en de drie punten gingen in de bus mee naar Nijmegen.

Volgende week zondag spelen we tegen de Bataven uit Gendt. Tegen hen hebben we nog nooit een officiële competitiewedstrijd gespeeld. Het tekent de groei van onze club dat dat dit seizoen wel gebeurt. Kom zondag 3 november naar Mariënbosch en laat je dat hopelijk spannende en mooie schouwspel niet ontgaan.

Orion speelde in Twello met de volgende spelers:
Michiel Kok(k), Jeroen van de Wetering, Rene Willemse, Marco Loen, Jevrin Nunez, Tim van den Hurk (85 Giacomo Mazzoleni), Naud Bernards, Noek Beers, Luuk Langeveld (61 Noud Jilesen), Mick Alberts (75 Alex Kwieman), Vince Alberts

Verder op de bank:
Pim van Limbeek (k), Mitchell Nguyen.