Veteranen-Vluchtelingen 0-2

Door Tijs Tummers, voorzitter 21 oktober 2015

Vluchtelingen, dé vluchtelingen.

Wie heeft het er dezer dagen niet over?

Afgelopen zaterdag kreeg een twintigtal van hen bij Orion een eigen gezicht.

Onze veteranen, die dit seizoen tien jaar bestaan, hadden een team van AZC Nijmegen – gevestigd in de voormalige Prins Hendrik-kazerne aan de Dommer van Poldersveldtweg - uitgenodigd voor een wedstrijd.

Het werd een mooi, gelijkopgaand duel.

Mandy, sportbegeleidster bij het AZC, praatte me tijdens de wedstrijd bij.

“De meeste bewoners van het AZC Nijmegen zijn Syriërs. Maar dat zijn vooral gezinnen. Dit team bestaat voornamelijk uit Eritreeërs, dat zijn vaak jonge jongens die wat makkelijker tot sporten te bewegen zijn.”

Toch komen na een minuut of vijftien de eerste AZC-spelers al richting dug-out met de vraag om gewisseld te worden.

Mandy: “De meeste jongens hebben geen geweldige conditie. Tijdens hun lange reis naar Europa is er van sporten natuurlijk geen sprake geweest.”

Niettemin is het bewegingspatroon van de twintigers ietsje hoger dan dat van onze geroutineerde veteranen. De 1-0 voorsprong voor de AZC-ers is onvermijdelijk.

Tot geluk van onze veteranen lopen de vluchtelingen geregeld buitenspel, een regel die tijdens de onderlinge partijtjes op het Limos-terrein blijkbaar niet wordt toegepast. Dit is pas hun eerste wedstrijd op een echt voetbalveld.

De AZC-ers hebben er zichtbaar lol in. Onze veteranen doen er alles aan om de jongeren bij te houden en zijn af en toe dicht bij de gelijkmaker.

Mandy vertelt me dat de meeste jongens uit Eritrea al aardig Nederlands spreken. “Ze kennen over het algemeen geen Engels, waardoor ze wel gedwongen worden om Nederlands te leren. Syriërs, die vaak wél Engels spreken, hebben die noodzaak minder.”

In de tweede helft komt het AZC op 2-0. Mandy wijst op een getructe speler, genaamd Vebrehewot, die graag bij Orion zou komen spelen. “Net 18 jaar en in het bezit van een vaste verblijfsvergunning”, prijst Mandy hem aan.

0-2 is na 70 minuten ook de einduitslag.

Moe maar voldaan begeven beide teams zich voor de derde helft naar ons clubhuis.

Een biertje voor de veteranen, fris voor de vluchtelingen. En voor beide teams exotische hapjes uit Eritrea, klaargemaakt door de AZC-ers zelf.

Een mooi begin van het jubileumjaar van onze Orion-veteranen: gefeliciteerd met jullie 10-jarig bestaan!

Voorzitter Tijs Tummers blogt wekelijks over wat hem opvalt bij Orion