Versoepelingen, maar voorlopig verandert er weinig

Door Nanne Nicolasen 18 mei 2021

De overheid heeft deze week weer versoepelingen aangekondigd wat betreft het coronabeleid, maar voor Orion verandert er in de praktijk eigenlijk weinig.

Er mocht al getraind worden door jongeren en volwassenen tot 27 jaar. Dit mag nog steeds en ze hoeven geen anderhalve meter afstand te houden.

Voor volwassenen vanaf 27 jaar veranderen de landelijke richtlijnen wat betreft sporten in de buitenlucht wél, maar dat heeft weinig effect op de omstandigheden bij onze club. Waar er eerst maximaal vier personen met elkaar mochten trainen, is dat aantal nu dertig geworden. Maar er moet nog steeds anderhalve meter afstand gehouden worden. Een onderling partijtje zit er dus nog niet in voor seniorenteams met leden vanaf 27 jaar oud.

Voorzitter Tom Smit geeft aan dat Orion afhankelijk is van de KNVB, en de KNVB weer van de regelgeving van de overheid.

Kantine
Officieel mag Orion op het balkon bij de kantine weer twee mensen per tafel ontvangen, maar de clubleiding heeft besloten dat niet te doen. ,,We zien te veel problemen rond de uitgifte van drank, handhaving van de coronaregels (1.5 meter, maximum aantal personen aan tafel, etc.), de inkoop van goederen en de bezetting van de bar. Dat afgezet tegen de kosten en de te verwachte geringe opbrengst heeft ons doen besluiten om niet over te gaan tot openstelling’’, zegt voorzitter Smit daarover. ,,We hopen op begrip en zien uit naar het nieuwe seizoen waarin we hopelijk weer wel normaal kunnen functioneren als kantine.’’

Ook kleedkamers moeten voorlopig gesloten blijven.

Orion wacht versoepelingen in de regelgeving af en communiceert eventuele veranderingen in eigen beleid op de website van de club.